Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nya dator komponenter!


MS______

Rekommendera Poster

Hej!

 

En kompis til mig, fick sina nya datordelar i veckan:

 

ASUS P4T533-C

Intel P4 2.4Ghz

2x Samsung 256Mb PC800 Rambus

 

När han hade kopplat in dessa komponenter med sitt Creative Ti4600-kort och startade datorn, så kommer meddelandet "No signal" upp på skärmen.

 

Har varit förbi och kolla, och alla kopplingar mm ser ut att stämma.

Och nu är den stora frågan: Vad kan felet vara???!

 

/MvH: schilken

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"no signal" kommer alltså upp på monitorn?

Kommer det upp något annat?

 

När "no signal" kommer upp, så beror det på att det är fel på datorn. Antagligen bootar den inte alls.

 

Kanske sitter något kort fel, något minne fel eller nåt i den stilen. I värsta fall så är det något allvarligt fel på någon komponent.

 

Piper det när datorn startar?

Ett enda kort pip är normalt. Alla andra pip betyder att det är fel på något.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn piper inte alls när den startas.

Kan ju vara något med rambus-minnena. Har för mig att de ska sitta på ett speciellt sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får ett "normalpip" men "no signal" så röstar jag på fel på grafikkortet.

 

Får du inget pip alls (och HAR kopplat in systemhögtalaren till moderkortet givetvis..) så är det seriösa fel någonstans, kolla inkopplingen av "småkablarna" (reset, power on med mera) börja felsöka genom att koppla bort komponenter (hårddiskar, floppy, grafikkort, minnen) och se om du får någon form av resultat !

 

Mvh

 

The Fnul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

"No signal" beror som FNUL säger på att ditt grafikkort inte fungerar som det ska? Sitter det i ordentligt? Den får helt enkelt inte någon signal att bearbeta...

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett Asus PT533-C skall man förutom parvis installerade RDRAM-kapslar även installera två "dummy"-kapslar, som levereras med kortet, i ev tomma slotar. Det kan också vara värt att kolla så att du får till rätt förhållande mellan busshastighet och processorns klockfrekvens. Moderkortet klarar ju RDRAM PC1066 tack vare en busshastighet på 533MHz. Om du kör med PC800 så blir det en annan multiplikator för att rätt klockfrekvens. Vet inte om detta kan ställa till problem om processorn är låst till vissa värden.

 

mvh/Fredrick M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var förbi idag och kolla till datorn. Och den verkar inte ens komma så långt att den bootar från diskettstationen. Kan det vara så att moderkortet är paj??? För det ska väl inte spela någon roll hur man har stoppat dit ramen i ett så tidigt skede. Den kommer väl antagligen om det skulle vara fel att pipa mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det kan ju vara precis vad som helst. Jag råkade ut för ett liknande problem i en dator och då satt powerkontakten i till hälften i moderkortet.

 

I värsta fall är det inte något enkelt och ofarligt, utan något "svårt" fel.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, något sådant råkade en kompis också ut för. Eller jag tror att det var en extra strömsladd för själva processorn som glappade för honom. Lampan för moderkortet lös och processorfläkten snurrade, men datorn vägrade starta på samma sätt som du beskriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...