Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DSN-adressen ???????


pal_kurenkunnas

Rekommendera Poster

pal_kurenkunnas

Har skaffat gratis databas hos http://www.freesql.org och de har connection examples pa sidan http://www.freesql.org/connection.html men jag forstar inte vad/hur jag ska skriva istallet for mysqlDSN for att kunna koppla fran en asp-sida pa en annan site.

 

Sample Connections

MySQL

Server: freesql.org

port 3306

 

using ASP/VB

Dim conn

set conn= server.createobject("adodb.connection")

conn.open("dsn=mysqlDSN;uid=myuid;pwd=mypassword;database=mydatabase)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle misstänka, då detta är en MySQL databas, att MyODBC måste vara installerat på servern du förösker koppla från och att du sedan måste skapa en DSN på den servern.

 

Kan bli knivigt om det är ett webhotell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pal_kurenkunnas

Kanske det blir knivigt, men mitt omedelbara problem ar att jag inte ens vet vad jag ska skriva!

 

dsn=vadforadress??????????????????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skapar den själv i "kontrollpanelen" > "administrationsverktyg" > "Datakällor (ODBC)" på servern

 

Men som sagt, MyODBC måste vara installerat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pal_kurenkunnas

sa vad ska jag skriva????

 

om du kollar in siten freesql.org ser du vad som gar att gora och inte gora. (Det tar inte lang tid.) Men jag kan inte gora nagra installningar pa servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan ju testa med en av de DSN lösa kopplingarna som Magnus Gladh länkade till men även de kräver en drivrutin finns på servern och MySQL finns knappast som standard på en Windows server.

 

Annars får du snällt prata med ditt webhotell men jag misstänker att de inte kommer gilla lösningen då de säkert vill sälja nån dyr databas till dig.

 

Annars brukar väl de flesta webhotell ge dig en katalog där du kan använda en Access databas.

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 09:08:02 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pal_kurenkunnas

snalla, det ar VALDIGT enkelt: jag behover bara veta vad jag ska skriva istallet for dsn=vadforadress??????????????????

 

vet du det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du kan inte eftersom du inte kan skapa en DSN utan tillgång till servern, en DSN ( Data Source Name ) är det namn du sätter när du skapar DSN:en i "kontrollpanelen" > "administrationsverktyg" > "Datakällor (ODBC)" på servern

 

Där sätter man ett namn som är det du ska använda och skriver sedan in informationen om databaskopplingen.

 

Kan du inte skapa en DSN så är enda sättet för dig att skapa en DSN lös koppling, detta kräver också en driver installerad på servern.

 

Med andra ord, du får nog prata med ditt webhotell.

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 17:14:48 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag såg sidan du länkade till men den nämner inte det faktum att det behövs en drivrutin för att det ska funka med ASP.

 

MySQL är ingen MS standard och finns följdaktligen inte som standard på en Windows server.

 

Testa denna, funkar det inte så får du tala med ditt webhotell om de kan vara snälla och lägga upp en DSN åt dig eller åtminstone installera drivrutinerna för MySQL:

 

Conn.Open "Driver={MySQL};Server=freesql.org;Port=3306;Option=131072;Stmt=;Database=my-database;Uid=username;Pwd=password;"

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 17:28:50 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...