Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med speedtouch 510


jonaaaaas

Rekommendera Poster

hej jag undrar hur jag släpper igenom portar eller tar bort brandväggen , jag har modemet/routern speedtouch 510, mitt bredbandbolag är bostream,, jag har windows xp pro, jag vill kuna göra en counter strike server och kunna skicka och ta emot filer.

 

tacksam för hjälp / Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget alternativ att köra DMZ eller liknande i webgränssnittet, men jag har för mig att du skall kunna vidarebefordra data från vissa portar.

Annars får du ansluta via telnet så skall det gå att fixa.

 

Webgränssnittet har jag för mig ligger på 10.0.0.138 eller 10.0.0.178

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte, har aldrig testat att telnet:a själv. Men testa att ansluta via telnet, det kan inte vara alltför svårt.

DMZ innebär att du vidarebefordrar all trafik till modemet direkt till din dator, modemet agerar då endast brygga. Tänk på att du bör ha en mjukvaru brandvägg installerat om du skall göra detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.. jag försår inte hur jag ska göra.. jag år inte bra med rouer / adsl jag har bara haft radio lan innan,, jag ringde o fråga dkundtjänst men dem visste inte hur man släppte igenom portar/ tog bort branväggen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej. Du skall öppna ett kommandofönster. (Start -> kör -> cmd) sen skriver du "telnet 10.0.0.138" (tror att det är den IP:n som standard) då kommer du till en textbaserad konfig. Testa detta o kolla vad du hittar. "help" borde vara ett användbart kommando! =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. jag gjorde det också skulle jag då skriva i username och password.. jag skrev in det user o pw jag fick till bredbandet men det gick inte , stod bara incorrect password

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehhhh förstår jag rätt här ?

försöker du telnet in till din router och så anger du dina isp inloggningsuppgifter ?, det brukar ju vara nått istil med admin admin. Kolla manualen !.

 

/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nupp.. jag lyckades stänga av brandväggen men det funkar ändå inte att skicka filer och göra servrar.. kan det vara xp? xp´s brandvägg har jag stängt av så jag vet inte annars vad det kan vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Och hur i h-vete gör man om man inte kommer åt varken telnet-gränssnittet eller webbgränssnittet? (inte på 10.0.0.138 eller 10.0.0.178)

 

Har avinstallerat Norton mjukvarubrandvägg, men det hjälpte inte.

 

Alla andra verkar ju kunna komma in i sina SpeedTouch 510 alldeles utmärkt.

 

Har fast ip från Bostream.

 

Tacksam för hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du kör ipconfig på din dator så ser du ju

vilken def gateway du har, det är ju routerns ip adress.

Prova då att skriva en den ip:n i din webläsare och att logga in som admin.

 

/matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du ?, det är ju en router/modem så visst blir

routern din gateway.Provat att pinga 10.0.0.138 ?

Antar att du kört installations CD enligt manualen med ?

 

/matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar inte.

 

Det är FAST ip, inte tilldelat från SpeedTouchens DHCP. Routern är en bostream router någonstans och det går INTE att pinga 10.0.0.138. Fick INGEN cd från Bostream!

 

Modemet måste vara konfiggat på ngt sätt som ingen annan verkar fått?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Zpiff, jag antar att du har Bostreams Scream-tjänst (ADSL-varianten på 8 mbps). Det innebär ju att modemet levereras i bryggat läge. Modemets inbyggda brandvägg och gateway är då inaktiverade och det som syns i operativsystemets TCP/IP-inställningar är den fasta IP-adressen "utåt" samt adressen till den gateway i Bostreams nät som du är ansluten till (förutsatt att du inte har en separat hårdvarubrandvägg installerad).

 

Jag har själv detta abonnemang och skulle vilja använda modemet som brandvägg/gateway, men har inte lyckats klura ut hur man skall göra.

 

Det verkar inte gå att komma åt webbgränssnittet för modemet så länge man använder de TCP/IP-inställningar som jag hänvisar till ovan. Däremot kan man ställa om så att datorn kör på en "intern" adress, exempelvis 10.0.0.1 (subnet mask 255.255.255.0), och sedan anger man 10.0.0.138 som default gateway. Sedan går det bra att komma åt webbgränssnittet via 10.0.0.138.

 

Nästa fråga är då hur man aktiverar brandvägg/gateway. Det absolut enklaste borde vara att lägga in en ny anslutningsprofil genom att ladda upp en ny konfigurationsfil via webbgränssnittet. Problemet är dock att Bostream inte tillhandahåller någon sådan, vad jag vet. Medföljer ingen CD och finns inget på deras hemsida. Möjligt att man kan be dem skicka en sådan via mail.

 

I annat fall återstår att konfigurera manuellt. Är inte helt säker på om detta går att göra via webbgränssnittet. Det kluriga är var man skall skriva in sina TCP/IP-inställningar (dvs den fasta IP-adressen utåt m.m.) och hur dessa skall anges. Kan tänka mig att det skall läggas in under menyn "Advanced/Static Routing", men jag är något tveksam. Har inte testat. I annat fall återstår väl att använda CLI-gränssnittet via Telnet, vilket jag inte har satt mig in i än.

 

Är det någon som har testat detta eller i övrigt har några förslag?

 

OBS! Kan vara bra att ta en backup på grundinställningarna i modemet innan man ändrar några inställningar. Finns en funktion för detta i webbgränssnittet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...