Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Radeon 9500PRO vs. Radeon 9700

evil_eye

Recommended Posts

Tjena igen.

Jag skall köpa nytt grafikkort och undrar vad jag ska satsa på. Jag spelar mycket spel så det måste vara ett hårt kort.

De jag har kollat på är ATi's Radeon-kretsar och undrar hur stor är skillnaden mellan 9500PRO och "vanliga" 9700? Eller skall man offra de extra slantarna och gå upp till ett 9700PRO...?

mvh Daniel AKA Evil_Eye

- So what do you need... besides a miracle..?

- Guns! Lots of guns! (Tank & Neo, The Matrix)

Självklart ett 9700Pro om du har det på listan!

Efter det är valet givet - 9700

och som sist i den listan är det 9500Pro som gäller!

/f2

Hum.. men 9700PRO är typ 1000:- dyrare än 9700 och nu har jag upptäckt att mitt moderkort är klart för "det runda arkivet" (soptunnan) eftersom det bara stödjer 4x AGP och 266MHz minnen så behöver jag ett nytt moderkort också! Men men...

30 dagar är rätt många veckor, samtidigt som det förmodligen dröjer ytterligare en månad innan vi får se det första kortet med kretsarna? :)

plans to release its most-advanced PC chip yet within the next month or so

ftersom det bara stödjer 4x AGP och 266MHz minnen så behöver jag ett nytt moderkort också!

Njeee.e..

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Jag kanske inte behöver nytt moderkort men det känns som om man slösar bort pengar om man köper 333 MHz-minnen och bara kör dem i 266 MHz. Och ett grafikkort som körs bäst med 8x men man bara kör det i 4x... Det känns ju som man inte utnyttjar sina saker till max.

Men nu är det så att mitt moderkort inte är det stabilaste i världen. Jag har hittat ett <i>MSi K7N2-L Moderkort Socket A Dual-DDR nForce2 18D, ATX, ATA133, LAN, 8X AGP</i>. Är det nått att ha?

Jag har hört talas om en teknik som heter Dual Channel som gör att man kör 2 st t.ex. 256 MB minnen samtidigt så att det blir snabbare än 1 t.ex. 512 MB... Är det samma som Dual-DDR? Om inte vad är då Dual-DDR?

Mycket text men hoppas nån orkar läsa!

mvh Daniel AKA Evil_Eye (X)

<font color = "blue">- So what do you need... besides a miracle..?</font>

<font color = "red">- Guns! Lots of Guns!</font>

Tank & Neo, The Matrix

Ok verkar ju väldigt bra men jag undrar om Dual-DDR / Dual-Channel bara funkar med DDR400MHz-minnen eller om det funkar med DDR333MHz också?

Weyland skrev:

30 dagar är rätt många veckor, samtidigt som det förmodligen dröjer ytterligare en månad innan vi får se det första kortet med kretsarna? :)

Håller helt med, så blir det troligen, kanske även mer än ytterligare en månad, så det är ingen idé att gå och vänta på 'the next big thing', då blir det ju aldrig något köpt, och vänta är ju precis vad marknadsförarna vill att vi ska göra (på deras nya krets) genom att papperslansera nya kretsar på ett sånt här sätt och antyda hur mycket bättre de är för att slå udden av konkurrenternas nuvarande försäljning (Ati och Nvidia är ju lika goda kålsupare i det avseendet).

Fast man kan ju hoppas att resultatet blir en större prissänkning som genomförs innan kretsarna kommer, annars kommer ju folk att vänta på 'the next big thing' ändå? Eftersom Geforce FX inte visade sig vara ett riktigt hot mot 9700 Pro slår en sån här lansering annars tillbaka på Ati själv, och det är ju dumt att konkurrera med sig själv? Så tror jag i alla fall! :-)

Jag har hört talas om en teknik som heter Dual Channel som gör att man kör 2 st t.ex. 256 MB minnen samtidigt så att det blir snabbare än 1 t.ex. 512 MB... Är det samma som Dual-DDR?

Funkar med vilken hastighet som helst på minnet.

Nu kan vi kanske tillägga att just dual-ddr på AMD-plattformen är lite trist, då kommunikationen mellan processor och moderkort är aningen strypt vilket ganska markant eliminerar nyttan med mer minnesbandbredd. Dual-DDR till P4 däremot, ujujuj vad roligt :)

Antar det blir lite bättre med AMD XP med 166- och 200MHz-buss.

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...