Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafiskt gränssnitt mot SQL-databas


maia

Rekommendera Poster

Finns det någon som känner till ett verktyg/användargränssnitt som hjälper/stödjer en ovan användare att hämta data ur en SQL-databas utan att känna till SQL-språk. Gärna ett grafiskt sådant - typ drag-and-drop teknik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I enterprise manager för SQL Server så kan man skapa views för den databas du är på. Man kan där lägga till de tabeller som man vill ha och "dra och släpp" eller rättar sagt "klicka och gissa" på de olika varaibler som man vill ha, och så genereras en SQL Sats som man kan ta med sig, så gör jag alla mina "lite svårare" satser.

 

Man måste inte gå in i views utan kan få på andra ställen, men i views är allt färdigt "confat"...

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh, det låter bra men kruxet är det att jag inte vill installera SQL-server för dessa användare. Jag tänker mig något web-baserat gränssnitt för dem (kanske). Ditt tips jag provar själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vet jag inget... Men det borde væl inte vara så svårt att skriva sjælv :)

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasCanberger

Access funkar jättebra för detta. Länka in alla tabeller som är intressanta genom en ODBC koppling.

Därefter kan användarna skapa frågor, rapporter, formulör osv mot sql satabasen.

 

Kör du SQL Server kan du även skapa ett access Data Project istället för en vanlig accessdatabas (kanske funkar mot andra db's än sql server också). Denna kopplar du direkt mot din sql server och får därmed tillgång till alla tabeller, vyer, sp's. Du kan även här skapa rapporter. Frågor sparas dock som sp's på servern så det kanske inte är så bra.

 

/Mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...