Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga nytt


- Jonsson

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag funderar på att bygga en ny dator. Problemet (eller kanske gnistan till att bygga ny dator) är den att jag fått in i mitt huvud att jag vill ha dual-cpu.

 

Jag har läst en del inlägg om dual-cpu här på eforum men de flesta har varit ganska gamla.

 

Jag har ingen, eller väldigt lite kunskap om datorbyggande i allmänhet (vilka minnen som passar till vad, skillnad på XP och MP osv.) så jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut begreppen.

 

Jag tittade på datorbutiken efter ett moderkort som stöder dual-cpu och hittade ett Microstar K7D-Master AMD-762. Detta kort tror jag har vad jag behöver (iaf usb 2.0 och LAN). Är detta kort bra nog? Datorbutiken är kanske inte det bästa stället heller?

 

Vidare till processorerna. Jag tänkte från början att det gick bra med Socket A XP-processorer men där har jag väl fel? Det ska visst vara MP, om jag fattat rätt? Dessa är ju lite dyrare, är de bättre åxå (om de arbeter ensamma?).

 

Eftersom detta kommer att kosta en del så undrar jag om det går att köra med en processor så länge? Eller är det bäst att vänta till man kan köpa allt?

 

Många frågor. Så jag hoppas att bli lite klokare om det svaras på dem... =)

 

/Jonsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet (eller kanske gnistan till att bygga ny dator) är den att jag fått in i mitt huvud att jag vill ha dual-cpu.

Visst går det att ha en multiprocessorplattform och bara köra med en CPU för att sedan koplettera.

Men jag tycker du ska ställa dig frågan om du verkligen har användning av ett dual-system. För det första måste du ha ett OS som stöder detta och sedan programvara som kan dra nytta av de två processorena vilket ganska få gör. Kanske är det bättre att lägga de extra pengarna på häftigare grejor till ett vanligt en processor system istället. Jag tror att du får bättre prestanda så. Nu är jag bara en glad amatörtyckare när det gäller detta så det kanske finns andra åsikter

 

Andersson_

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era svar.

 

Då har jag lite mer frågor.

 

Vilka operativsystem stöder två processorer? Om man som jag kör många program samtidigt, (t.ex. knäcker koder, gör divx osv.) samtidigt som jag jobbar allmänt med datorn så är väl dual att föredra?

 

Jag blev lite inspirerad av de gamla inläggen om dual-cpu där det var så att de som en gång kört det inte kunda vara utan osv. Men idagens läge kanske intresset för dual-cpu är lite svalare då kanske...

 

Jag har plockat ihop en dator (utan skärm) för 12500kr inkl moms på datorbutiken. Den innehåller, två st MP2000+, moderkortet i mitt föregående inlägg, 512mb ram osv...

 

Någon som har en dual och vill rekommendera det?

/Jonsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka operativsystem stöder två processorer? Om man som jag kör många program samtidigt, (t.ex. knäcker koder, gör divx osv.) samtidigt som jag jobbar allmänt med datorn så är väl dual att föredra?

De är väl de flesta modernare OS som Linux, Win2000, WinXP.

Ganska svårt vatt veta hur den reella skillnaden blir om du har ett system med fler än en processor då det är mycket upp till det OS du använder och det program du kör om det kan utnyttja fler processorer. I värsta fall kan det bli som så att allt ändå körs seriellt på en proc.

 

Personligen gillar jag bäst system med fler än 16 proc. ;)

[inlägget ändrat 2003-02-27 14:38:16 av Johan A.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du ha ett OS som stöder detta och sedan programvara som kan dra nytta av de två processorena vilket ganska få gör.

 

Jag håller inte alls med.

 

Dubbla processorer är som rom i colan (eller tvärt om ;) - skit samma om programmen bara funkar på en processor, man kör aldrig ett program i taget. En normal uppstart visar minst 30, ibland 50, processer som lever. Att dessa och de program man själv startar kan köras på olika processorer gör extremt mycket för responsen, vilket är en tyvärr omätbar variabel - men som gör att de flesta som kört ett dualsystem (må så vara gamla p2:or) vägrar att återvända =D

 

WinXP Home stöder inte två processorer. Professional och Win2k Pro samt NT4 Wks stöder två processorer. WinXP Pro stöder även två processorer med Hyperthreading (tänkt att bli som fyra processorer då). För fler processorer krävs serverversionen av Windows (om man nu vill köra Windows alltså ;)

 

MP och XP är snarlika, MP är certade för dual - XP är det inte. De kan fungera, men det finns ingen garanti för att de gör det och jag har hört om fall åt båda hållen även idag. Möjligt har någon kommit på något nytt sedan sist med dessa små bryggor på processorerna, men det är juh bara å googla lite.

 

Stoppa i 512MB RAM till om du kan.. :)

 

Om man som jag kör många program samtidigt, (t.ex. knäcker koder, gör divx osv.) samtidigt som jag jobbar allmänt med datorn så är väl dual att föredra?

 

Yes!

 

Minns själv den goda tiden med dual-p2 - rendera scener i bakgrunden på normal prioritet samtidigt som jag spelade Homeworld utan problem. Om jag gör det idag på en singel P4 får jag sänka prioriteten på renderingen vilket under XP i princip medför att nästan inget blir renderat då spelen alltid verkar vilja ta all tillgänglig cpu-tid.

 

--

.Wey - go dual, go dual!

 

Future Hero Next Generati0n

 

PS. Jo och nackdelen med dual än idag är förstås att det är markant dyrare. Även om AMDs MP-plattform har riktigt prisvärda moderkort, så behöver man ofta registrerat minne samt MP-processorer vilket ger en klar merkostnad över ett singelsystem (singelsystem som ändå ger samma eller oftare högre poäng i 3DMurk3004 ;)

[inlägget ändrat 2003-02-27 17:40:27 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut att SMP är något för dig, att döma av din beskrivning. Dock skulle jag nog hellre välja ett moderkort från Tyan, även om de kanske är dyrare, men de har gott rykte om sig av att göra stabila moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång Dual, alltid Dual....

Jga har ett Excel exempel för att hitta primfaktorer i ett tal. Det tar drygt en minut för Excel att med en P4 1700MHz hitta alla primfaktorer från ett nytt tal skrivits in.

100% processor belastning. Under denna tiden kan man inte göra nånting, dra ett fönster över skärmen och det ser ut som man dragit ett suddgummi.

Brukar visa exemplet för de som tycker Excel är toppen på att räkna...123 klarar samma uppgift på nån sekund men nu dual

 

På min gamla Dual 2 x 433MHz Celeron ABIT BP6 tar det 7minuter med ovan problem,men inga problem fortsätta att göra annat, bara en processor sysselsatt med Excel.

 

Det moderkort MSI-kort du funderar på har fått positiv recension i en tysk tidning endera CHIP eller PC-Magazin vid test av Dual kort.

 

Satsa på ett 550W nätaggregat, jag har ett 400W aggregat till 2 x P3 som drar ca 2 x 30W, dina AMD MP ca 2000 drar ca 2 x 70W

Fördel är att MSI-kortet går att köra med vanligt ATX P4/AMD OK nätaggregat, det klarar inte många dual kort idag.

 

Satsa på Reg ECC DDR minne, tex 2 x 500MB

Corsair anses bäst (dyrt). I en test (2 x P3) påstods att dual fungerade bäst med 2 minnen

 

Kylning, skaffa stora tysta fläktar eller vattenkylning. Jag skulle ta en bilkylare från skroten för att kyla vattnet och stor lågvarvig fläkt tex 300mm i ca 300RPM (vanlig skärmpols 230V motor med lägre spänning).

 

Nackdelar: Priset, det kostar...och behövs det?

LJUDNIVÅN, massor med värme ska fläktas bort..Det låter nästan som en microvågsugn/liten dammsugare under bordet och jag har bara 2 x P3.

 

MSI kortet stöder "bara" ATA100 så 120GB diskar blir ditt max.

 

I spel går det normalt inte fortare med Dual, tom ca 5% långsammare (men det märker ju inte kompisarna om du hindrar dem köra benchmarks)

 

Ett Radeon 9700 och 2 st 19" eller 21" skärmar kompletterar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg, du måste köpa båda processorerna samtidigt...i varje fall har detta gällt för Intel

för man gör hela tiden småändringar som gör att en nyare processor kanske inte alls kan jobba dual med en 1 år gammal processor.

 

Min nästa burk ska vara tyst. Den kommer inte bli en dual (tror jag)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördel är att MSI-kortet går att köra med vanligt ATX P4/AMD OK nätaggregat, det klarar inte många dual kort idag.

 

Det finns skäl till att vissa Tyan-kort kräver speciella kragg (dock inte alla deras kort). En del kräver EPS12V-kragg, som har flera parallella 12V-matningar vilket sprider ut belastningarna lite bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSI kortet stöder "bara" ATA100 så 120GB diskar blir ditt max.

 

Nu tycker iaf jag att även om det "bara" är ATA100 kan det väl fortfarande ha LBA48-stöd? Vore konstigt annars, mitt (numer sålda) två år gamla Promise Fasttrak100 hanterade större diskar genom en liten firmwareuppgradering...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej :)

 

Iom ATA133 infördes LBA48 som standard, så ATA133 garanterar stöd för större diskar. Men det finns inget som hindrar ATA100 att hantera LBA48...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det många svar hit å dit, tyvärr är de flesta på grekiska för mig.

 

SMP?

Hyperthreading?

 

Hittat på 2cpu.com:

Q: I've heard the Athlon XP's have been SMP disabled, but people are running them in SMP without a problem. What's the definitive word on this issue?

A: As far as I know, the Athlon XP's have not been SMP disabled. No reliable source, AMD or other, has confirmed or denied this. Still, it's best to buy the Athlon MP's for the assurance of SMP support. Note: commencing with the XP2000+ it seems the L5 bridge on the XP CPUs has been cut. Many are reporting that chips with this factory laser cut cannot get their XPs to work in SMP without reconnecting the L5 bridge.

 

Så det kan gå att köra med XP... Jag chansar nog inte.

 

Moderkort skulle jag välja Tyan tyckte någon. Vilken modell skulle man kunna tänka sig?

 

Dessa REG-minnen, de kostar skjortan juh... =(

 

Det där med kylning får jag kika på. Tack för alla tips.

 

/Jonsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bygga en dual är inte gratis....idag.

Du kan vara lugn för att reg ecc minnen är nästan standard till den här typen av moderkort, i varje fall till tyan.

SMP =ungefär Symmetrical Multi Processing

Hyperthreding=Nytt säljargument från Intel. Enligt tomshardware går det ibland bättre och ibland sämre med P4 3.06GHz med hyperthreading när man tittar på testerna.

 

tyan moderkort kolla på tex

http://www.dustin.se

moderkort dual

tänk dock på att du behöver ett passande server nätaggregat till flera (alla? Tyankort)

Det är "bara?" MSI som änvänder P4 12V kontakt för bättre matning till flera Athlon kort.

 

I PC-Magazin 12/2002 testades

Gigabyte GA-6VTXD 2xP3 1400Mhz 28 snabbhetspunkter

(jag har det äldre kortet GiGA 6VXDC7. Det var nödvändigt med rätt mycket filande och borrande för att få dit Intels boxade P3 kylflänsar, den övre kolliderade med kondensatorer och kontakter på moderkortet)

MSI 860D Pro S 2xXeon 2800MHz 54 snabbhetspunkter

MSI K7D Master L AGP Pro 2xMP2200+ 41 snabbhetspunkter

"lief das Board mit unserem Corsair modulen einwandfrei und am stabilsten von allen getesten Platformen(=Motherboards)

Tyan Thunder i7500 ingen AGP (serverkort) 53 snabbhetspunkter detta kort hade problem klara testerna (instabilt)

 

Utvecklingen har gått framåt sen jag byggde 2 x 433Cel 2000 i januari.

http://www.vr-zone.com/reviews/MSI/K7D/page6.htm

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...