Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win/OfficeXP_Win2000Server


Heleno71

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har ett nätverk med Win2000 Server-servrar (SP3) och WinXP Pro SP1 på klienterna. Klienterna har även OfficeXP.

 

Vid arbete från klienten med dokument som ligger på uppmappade enheter på servern, uppstår hängningar vid sparande/stängning, ibland även öppnande av dokumenten.

När dokumentet slutligen (efter ca 2 min) stänger ner, är det låst för användande 10-30 min (anses användas av annan användare). Sessionen ligger öppen, även om klientens dator stängs ner helt.

Ibland bara hänger det och släpper sedan, ibland släpper det inte utan ett felmeddelande kommer upp som säger att "kontrollera om filen är skrivskyddad eller disken är full".

Ibland funkar det klockrent, men detta uppkommer kontinuerligt och utan uppenbara samband med någon annan aktivitet/tid etc.

 

Är det någon som har haft samma el liknande problem??

Vore tacksam för förslag på vad man kan testa...

 

/Helen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt vid problem med officefiler till/från server föreslår jag att du stänger av virusskyddet på servern och kollar om det går bättre då.

 

Återkom gärna när du har testat.

 

Har du inget virusskydd på servern? Ja, då är det nåt annat fel ;-)

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Seb!

 

Tack för ditt tips. Är tyvärr på kurs ett par dagar, men ska testa så fort jag är tillbaka. Återkommer om resultatet.

Din åsikt är alltså att jag ska avaktivera virusskyddet på servern (på klitenten har jag redan testat)...? Vi har Norton på bägge.

 

/Helen

 

Ps. Hängde inte med riktigt i dendär poängsättningen, men fem röda stolpar till dig! =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Helen, ofta har virusskyddet på servern något att göra med att du får problem att spara/öppna officefiler.

 

Anledningen är att office sparar 2 versioner av den fil du jobbar i, och sen tar bort den ena när du går ur dokumentet. Om virusskyddet låser filen, så kan office inte byta namn på den temporära filen, därav problemen.

 

Däremot tycker jag att moderna virusskydd borde kunna hantera detta på ett bra sätt, och det är inte alls säkert att detta är problemet hos dig.

 

Men, ett test klargör detta!

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej igen!

 

Det tog lite tid, men att testa problem som inte uppträder hela tiden gör ju dessvärre det...

 

Det verkade först som att ditt råd om antiviruset kunde vara lösningen, men sen återkom problemen.

 

Nu finns dock problemet att hitta i Microsoft Knowledgebase (vilket det inte gjorde förrut) och det finns en beta-fix för problemet, dvs den är ännu inte testad fullt ut, men funkar förhoppningsvis.

Man får kontakta Microsoft, så får man den mailledes. Den finns ännu inte för nedladdning då den endast är beta ännu.

 

Vi la på den fixen idag och får nu avvakta ytterligare ett par veckor för att veta om detta löste problemet och hoppas att denna beta-utgåva inte medför några andra problem....

 

Tack & Hej!

 

/Helen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

 

Jag har exakt liknande problem! Det känns som jag testat allt förutom att blåsa om klienterna till W2K.

 

Jag postade ett inlägg om detta tidigare och då var det någon som också hade detta problem. Det verkar alltså vara en hel del som har problemet men ingen som har en fungerande lösning.

 

Så, Helen, löste beta-fixen ditt problem? Och i så fall, vad var det för fix?

 

Annars, någon annan som vet nåt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Det verkar som att problemet är löst av fixen och än så länge har vi inte upptäckt några "biverkningar"...

 

Fixen ifråga fick vi tag i genom telefonkontakt med MS och den heter:

Q812937_WXP_SP2_X86_SVE.exe

(Hot Fix for Microsoft Knowledge Base article number Q812937)

 

Vet ej om den har släppts "officiellt" vid det här laget...

 

Du får gärna skriva en rad och tala om ifall den funkar för er.

 

Lycka till!

 

Hälsningar

Helen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...