Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag utöka en partitionering?


Netany

Rekommendera Poster

Hemma hos mig finns en två år gammal personal-PC med en hårddisk på 34Gb. Det märkliga är att den levererades med en C: partition på bara 3Gb, vilket gör att det kör ihop sig när ungarna vill köra Sims. Det finns gott om ledig plats på D. partitionen. Kan man (som glad amatör) utöka c: eller alternativt slå samman C. och d:? Jätteglad för hjälp!

/Netany

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hej

Detta kan du göra med programmet Partition Magic(http://www.powerquest.com)

Annars kan du också göra detta med fdisk om du skall formatera om datorn.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra Sims på D: eftersom det fanns utrymme där?

Eller har jag missat nåt?

 

Nej, du har inte missat nåt. Sims går utmärkt att köra på D: , det gör mina ungar. Sims lägger inga filer på C:, om man väljer att ändra till D: under installationen. Däremot kan man inte "bara flytta" filerna, eftersom det då blir fel i registret.

 

Alltså; avinstallera och sen installera om och se till att välja D: som sökväg när sökvägen efterfrågas under installationen !!! Så går det att göra med "nästan alla" program :o)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du vara säker på att få med alla sparade spel etc. så kopiera hela katalogen till d:

Avinstallera från c: installera på nytt på d: (över den kopierade mappen) då får du med dig alla sparade spel. Skärminställningar och dyl. är kanske lite mer tveksamt.

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 14:56:31 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo, jag har installerat ungarnas alla spel på d:, men detta eländiga Sims verkar ta så mycket annat i anspråk när de kör, så hela PCn hänger sig. Jag får meddelande om att att C: har för lite utrymme och så får jag gå in och rensa - ofta. Det måste ju finnas visst ledigt utrymme på C: och det "äts upp". Problemet skulle inte uppstå om C: var större. Är partition Magic något som jag kan ge mig på utan att vara proffs? Är lite orolig för att köra FDISK nämligen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är partition Magic något som jag kan ge mig på utan att vara proffs?

 

Inte för fdisk är särskilt svårt, men Partition Magic är verkligen busenkelt. MEN! du bör göra backup på viktiga filer du har, helst om du kan bränna över på CD, därför att Partition Magic är långt ifrån fool proof. Man kan säga att det är ett slags "nödverktyg".

Om Partition Magic "ställer till det" på disken måste du formatera och installera om ALLTING. Själva Windows bör du installera om iaf, för att det ska fungera smidigt.

 

Om du nu använder Partition Magic och vill försöka behålla dina data är tågordningen följande:

 

1. Defragmentera hårddisken ordentligt innan, annars kan filer "försvinna" medan Partition Magic går.

 

2. Börja med att krympa D:, så det blir tomt utrymme EFTER D:. Där skapar du en ny primär Partition lagom stor att rymma dina viktiga filer(du ska inte skapa en utökad partition, för då går inte C:/D: att ta bort sen), som du kopierar över.

 

3. Ta bort både C: och D:. Skapa sen en ny C: större än den tidigare i tomrummet. Det utrymme som blir över skapar du D: i.

 

4. Kopiera över dina filer från "nödpartitionen" längst ut till D:. Ta bort "nödpartitionen".

 

5. Utöka D: så den fyller ut tomrummet efter "nödpartitionen" och fyller disken.

 

6. Installera om Windows från början på C:, samt dina favoritprogram.

 

7. Detta är en tidsödande operation, men då har du iaf kvar dina viktiga filer även utan CD-brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Med Partiton Magic 8

kan du utöka.

 

Men om det är D: som du har spelen på

och den är för liten, så måste du ta från ledigt utrymme på C: Har den också för lite ledigt utrymme

så kan det bli problem. Om du inte har någon annan partiton som har ledigt.

 

Men hur som helst så funkar Partition Magic 8 väldigt

bra när du skall utöka storleken. Men du måste ju ta storleken från en annan partiotion

 

Mvh Bredåker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...