Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Egna teckensnitt

Iprentabletten

Recommended Posts

Hur menar du? Att du gjort ett eget typsnitt som du vill att besökare på din hemsida ska se allt text i?

DEt är nog bara att lägga texten i en bild, för annars måste de ha det installerat på sin dator.

Skulle de råka ha det (!) så är det bara att definiera i html-koden eller i css-fil under

'font-family: eget typsnitt, verdana, arial, sans-serif; '

Julian

Det finns annars olika program som du intallerar på servern som sidan ligger på och sedan genom programmet köra olika teckensnitt som då ligger på servern och användaren behöver inte ha teckensnittet installerat på sin egen dator...

Har för mig att internetworld har tagit upp detta någon gång.

Ett annat sätt att fixa det på är att som någon sa här ovan att göra bilder med ditt teckensnittet som text.

Detta är dock omöjligt om man nu har enn dynamisk hemsida (tex. asp, php, asp.net), men då finns det även här ett smart program som man installerar på servern med sidan på som gör om all text med ditt teckensnitt till bilder.

Detta tar dock lite mer bredband, men ganska tufft ;)

Sen finns det då andra ganska smarta alternativ som man tex kan se på en del besökstatistik på en del sidor, tex. lunarstorms "antal besökare online".

Du gör helt enkelt en bild för varje bokstav och sedan gör du bara ett script i tex asp eller php som byter ut tex. alla A mot din "A bild".

Jag kommer inte ihåg vad programmen som jag berättade om heter, men du kan ju alltid snoka runt och kolla och fråga andra :)

Mvh

Peter J

[inlägget ändrat 2003-03-01 13:57:48 av Peter J]

[inlägget ändrat 2003-03-01 14:00:16 av Peter J]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...