Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fdisk /mbr + cable select


AlexS

Rekommendera Poster

En fråga som får mig att känna mig som ohyggligt okunnig (är väl bara att acceptera att så är fallet):

 

Jag har haft lite trubbel med min nya WD-disk, som efter manuell installation till LBA fått XP installerat på sig. Men den går jäkligt segt och det är en massa saker som inte funkar bra (en sån enkel grej som att IE dör 4 av 5 ggr som jag laddar in Eforum t ex).

 

Tänkte partitionera upp disken med Partition Magic, men på grafiken där det på min sekundära disk står NTFS, står det nu "BAD" (känns inte lovande) och istället för den rosa ram som skall omge disken, är det nu gult som enligt förklaringen anger att ett annat system används än de som stöds. Knappt några verktygsval finns att tillgå för disken och när jag väljer att göra den aktiv (Set active), får jag felmeddelande 321; "The specified file system has no file I/O functions" (http://www.powerquest.com/support/primus/id1359.cfm).

 

Uppenbarligen är det ju något som inte stämmer och jag funderar på att formattera om och göra en ny installation av XP, men tänker att det kanske är lättare att försöka med fdisk /mbr. Problemet är att jag inte kan se de andra diskarna än a: och då går det ju inte att köra fdisk på c: eller? Eller ska jag satsa på att formattera om vid installationen av XP och hoppas på att allt löser sig?

 

När jag ändå frågar, kan jag nämna att min sekundära disk har börjat att låta och hacka när den söker. Det enda jag har gjort med den, bortsett från att möblera om i lådan, har jag valt cable select på den. Skulle det kunna vara så att den har börjat låta av den anledningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bootar med startdisken så kan dos inte läsa NTFS partitioner, det är anledningen att du bara har a:

Men om du ändå ska formatera så är det bara att starta fdisk och ta bort alla partitioner och efter det skapa en helt ny "aktiv" partition.

Sen är det bara att boota om och formatera.

 

Din andra fråga har inget med jumper settings att göra.

Om disken inte låtit förut så skulle iallafall jag bli orolig. Förmodligen dåliga lager villket kommer leda till ras.

 

/OZn

 

--------------------------------------------------

JAVA-PROGRAMMERING - överenskommelse om fika-tiderna på jobbet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...