Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte Operativsystemet..


Minielk

Rekommendera Poster

Mitt problem har kanske inte specifikt med Bärbara datorer att göra med det är på en bärbar dator. Har en gammal AST 120 mhz som jag tänkte få igång. När jag startar upp datorn så säger den att den inte hittar något operativsystem. Det kan vara så att den möjligtvis är formaterad (hårddisken) men hur sjutton ska jag kunna starta datorn utan OS? Har heller ingen CD-Rom på datorn utan endast floppy! Nån som kan hjälpa?

 

MVH / Emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur sjutton ska jag kunna starta datorn utan OS? Har heller ingen CD-Rom på datorn utan endast floppy! Nån som kan hjälpa?

 

Om jag inte missminner mig så går windows 95 att installera via disketter. Alternativet är väl tex att gå till någon mer välsorterad datorbutik och be att få låna en cd-enhet för att kunna installera.

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är som sådant att jag inte är så bra på systeminstallationer o.s.v. men när jag sätter in en Boot Diskett i stationen och kör igång så säger datorn "Ta bort flyttbara diskar och tryck sedan en tangent för att starta om" då gör jag det och trycker sedan en tangent och då säger den "Operating system not found". I BIOS har jag angett floppy first som alternativ och jag kan inte förstå vad som är galet

 

MVH / Emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Låter som att din bootdisk till det aktuella operativsystemet du antagligen vill installera är trasig. Prova att ladda ner en bootdiskett alternativt gör en.

 

Här finns lite olika bootdiskar att ladda ner:

http://www.bootdisk.com

 

mvh,

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal AST bärbar. Om det inte funkar med någon diskett så kan det vara glapp.. Har detta problem själv, testa att trycka "in" diskettstationen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, tusen tack för alla era svar. Otroligt snällt av er att hjälpa till!

 

Men jag undrar om det är nåt annat kajk med datorn..får det nämligen inte att funka trots alla försök av andra boot disketter och annat. En fråga bara, så jag inte gör bort mig helt..den här datorn kan vara, observera "kan vara" för jag är inte säker, helt formaterad..och då kanske det inte finns något OS alls på datorn..men då kanske jag går rätt väg med att använda en boot diskett..jag är så dålig på sånt här! Hm..

 

MVH / Emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör precis rätt genom att använda en bootdiskett om din dator är helt formaterad. Det man använder bootdisketten till är för att kunna lägga in ett operativsystem om det inte finns något redan installerat.

 

mvh,

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...