Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rundgång vid installation


AlexS

Rekommendera Poster

Har precis köpt mig en ny WD Caviar 120gb-disk och tänkte byta ut min gamla systemdisk. För ordningens skull kan jag nämna att jag har möblerat om lite på IDE-kablarna och har nu Caviar som primär master, en 30gb Barracuda som primär slav, en brännare som sekundär master och min vanliga cd som sekundär slav.

 

Hur som helst; när jag bootade med XP, valde jag att formatera och göra en stor partition av hela disken, för att sedan installera XP där. Allt är frid och fröjd: formateringen tar ett tag, varpå alla filer kopieras till disken. Sedan startar datorn om och i detta läge hade jag räknat med att datorn skulle känna av att installationen var igång, men samma val som vid allra första booten ges, alltså om jag vill boota från cd eller inte. Om jag i detta skede väljer att inte boota från cd står det bara att operativsystemet inte kan laddas. När jag väljer cd:n, börjar allt om med skillnaden att det påpekas att jag redan har en c:\windows på disken som måste tas bort. Rundgång alltså.

 

I BIOS kan jag välja boot-ordning med de gamla vanliga + HDD0, HDD1, HDD2 etc. Jag har testat att ändra från CD-ROM till någon av diskarna men utan lycka, det står bara direkt att det inte går att ladda OS.

 

Eftersom jag inte stött på detta problem tidigare, testade jag för säkerhets skull att installera win2k, men exakt samma sak händer där.

 

Jag vill inte pilla mer med hårdvaran innan jag vet vad som kan vara fel, så jag tänkte kolla om det är någon som har något bra tips? Tack på förhand...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Caviaren som "cable select" så funkar det great.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade av en slump denna tråd på Eforum, som handlar om exakt samma problem. Ska lusläsa den senare, men det är "trevligt" att se att jag inte är ensam om problemet ;)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=398603

 

edit: hjälp på problemet fanns att läsa i tråden ovan. Det rör sig om att när hårddisken auto-detectas sätts den i CHS-läge, men det ska vara LBA. Lösningen var att ställa in LBA manuellt, formattera om ytterligare en gång och sedan installera OS på nytt.

 

[inlägget ändrat 2003-02-25 12:44:28 av Leksander]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...