Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macintosh LC 11 1992


MS1

Rekommendera Poster

Hejsan!!

 

Är det någon som vet var jag kan hitta defragmenteringen i Macintosh datorn?

Det ska finnas något som heter Mactools men jag hittar det inte.

Finns det någon typ av scandisk i Mac?

 

Mvh

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget inbyggt program i Mac OS för att defragmentera hårddisken. Macen är dålig på att fragmentera hårddisken så därför anser Apple inte att man behöver defragmentera. Men visst sjutton behöver man det ibland!

 

En gammal dator som din skulle jag rekommendera antingen Norton Utilities eller TechTool Pro. Tyvärr kostar de pengar och det är inte säkert att de fixar en väldigt gammal dator (kan hända att de är för moderna och vill ha ett nyare system som din dator inte klarar av).

 

Alternativet är att helt enkelt göra en backup på de filer du vill ha kvar, radera hårddisken och installera tillbaka filerna igen. Det är ett bra och billigt sätt att göra en deframentering men kanske inte det roligaste.

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Finns Norton och TechTool Pro att få tag i gratis?

Jag har inga disketter för Mac, går det att fixa så att pc disketter kan användas på Mac?

Datorn är från 1992, det som hänger sig på datorn är ett spel och så fort jag rör det så hänger sig hela datorn och det är bara att stänga av den utan att avsluta.

Vet du hur man kan fixa det på något sätt, alltså nån typ av reparation av installerade spel och program?

Är det svårt att formatera hårddisken och installera om en Mac?

Det finns bara en diskettstation på datorn.

 

Ha en bra dag.

 

Mvh

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske ännu billigare att köpa en gammal beg. extern SCSI-hårddisk, formattera den med Skivverktyg, och kopiera över hela Macintosh HD på den.

För enkelhets skull ordnar du innehållet på Macintosh HD så att allt ligger i mappar innan kopieringen, eftersom det då blir lättare att urskilja vad som ska kopieras tillbaka.

Kopiera sedan bara Systemmappen till "första nivån" på den externa HDn.

 

Starta sedan om datorn och håll ner Shift+Alt+Cmd+Backspace(+SCSI-id om du vill)

 

När datorn har startat från det externa systemet kan du formatera den interna HDn med Skivverktyg och sedan kopiera tillbaka alla mappar, som finns i mappen Macintosh HD på den externa, till den interna.

 

Det enda man måste göra innan är att ge mappen "Desktop folder" ett annat namn, efter som den redan finns som osynlig mapp på den interna skivan. Mappen innehåller allt som syntes på skrivbordet innan formateringen, och det är bara att flytta ut det dit igen efter omstart på den interna HDn.

 

Detta är det snabbaste sättet att defragmentera en Mac-HD och att återskapa hela HD:n inkl. tillägg, prefs och program utan att behöva köra en enda installerare.

 

Du kan formatera PC-disketter i Mac:en.

Markera disketten och välj "Radera skivan..." under Special-menyn. Sedan väljer du namn och format,(Mac- eller PC-format)

 

Lycka till!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...