Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mp3


Martin Jansson

Rekommendera Poster

Martin Jansson

Alltså om jag länkar till en massa mp3 så kan det ju vara lite olaglit. Men om jag skriver typ:

"Jag lägger inte upp mp3länkarna för att du ska ladda hem dem utan jag gör det för att få besökarna att komma tillbaka vid ett senare tilfälle eftersom listan alltid uppdateras. Laddar du hem låtarna så är det ditt problem"

 

Sedan när man trycker på länken för att komma in på min sajt står det: "Allt jag gör från och med nu ansvarar inte Webmastern för"

 

 

Eller tänker inte lagensmän så...........tänker de bara att jag sponsorar kriminalitet då jag gör det enklare för människor att ladda hem copyrightad musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte olagligt att länka mp3 (finns domslut på det) än så länge

dock kan webmaster plocka bort dina sida och stänga av dina konton om det strider mot deras policy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Helt fel, det är ytterst olaligt att länka direkt till mp3-filerna, s.k. djuplänkning. Det klassas utan tvivel som medhjälp till brott mot upphovsrättslagen och är straffbart med böter och/eller fängelse upp till 2 år.

 

Det domslut som du antagligen hänvisar till handlade om länkning till mp3-sidor och inte direkt till mp3-musiken. Dessutom är det inte prövat ännu om länkning till mp3-sidor klassas som medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Bara du inte har låtarna på din server/konto

så är det helt lagligt. Målet där RIAA stämde en 17 åring kommer snart upp till högsta domstolen förs efter den domen är det helt klar. men fram till dess länka på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...