Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ati all in wonder eller TV-kort? (+ lite om bildkv


City

Rekommendera Poster

Vill ha ett riktigt bra grafik kort, så radeon 9700 pro är naturligtvis något jag är sugen på. Men jag har också blivit allt mer nyfiken på att skaffa mig ett TV-kort. Har spanat runt lite men har haft svårt att bilda en uppfattning.

 

Det finn sju ett All-in-wonder ati radeon 9700 pro som ska funka som grafik och tv kort i ett. Min fråga är om nån har nån uppfattning vad som är bäst att köra på;

grafik och tv kort separat, eller all in wonder?

 

Nåt som jag är riktigt tänd på är timeshift funktionen som kommer med tv-korten (då man kan trycka på paus och datorn buffrar sändningen), men har nån nån koll på hur bra bilden blir på program som man spelar in?

 

Och en sista fråga som lite löst hänger ihop med detta...jag har ett lite äldre grafikkort med tv-out. Men bilden blir lite sämre när jag kollar på tv, jämfört med datorn. Allting blir lite blurrigare, det är tex väldigt svårt att läsa filnamnen i utforskaren när man kör via tvn. Hur bra är de nyare tv-out korten på den punkten? Hur pass bra bild kan man egentligen få med DVD via datorn?

 

Det var nog allt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att texten blir otydligt på TVn är 'by design' - det blir så, för en TV fungerar så... inget du kan göra åt det förutom att köpa en modernare TV med diverse digitala filter och annat joxx som kan skärpa till datorgrafik. Men det är fortfarande ganska hopplöst att köra datorn på en TV, enda nyttan av tv-utgången är just för filmvisning - att 'läsa text i utforskaren' är precis vad man har en datorskärm till istället :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...men det är fortfarande så att även bilden blir suddigare när jag ser film. Det är i princip omöjligt att se vad som står när efter texterna rullar ner. Det kan jag ta om det är någon nerladdad film, men är det samma pryl om man kollar på DVD? Att man måste ha en 50 000 kronors plasma tv för att det ska se bra ut, då verkar det ju smidigare med en tv för 5000 och en dvd för 3000 så kan man gå på gröna lund för resten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, om du inte kan läsa textremsan eller detaljer i filmen som du kan se på TVn via normal mottagning så är det förstås något fel.

 

Men förvänta dig inte att kunna läsa texten i utforskaren utan ansträngning...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt hundra på att jag är med nu...om jag har en helt vanlig 28 tums TV, och en dator med dvd och tv-out, kommer bilden bli sämre än om jag köper en separat DVD till TVn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för grafikkort och TV-ut? Jag får bra bild med tv-ut och kan tom surfa även om jag har en sunktv.

3 möjliga alternativ:

 

1 TV-utkortet är dåligt. (ATI är völ bäst här)

2 TV är dålig (tar den s-video eller komposit? S-video ger bäst bild)

3 Sladdarna är sunkiga (Kolla kopplingarna etc o sladdens kvalitét)

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog en kombination av dålig tv + grafikkort. Men jag försöker luska reda på vad jag ska satsa på inför min nästa dator. Verkar som datorn kan ersätta rätt mycket som stereo, video och dvd, men jag undrar om bilden håller samma kvalité

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> ...grafik och tv kort separat, eller all in wonder?

 

Jag vet inte vad de nya korten har, men mitt ATI All in wonder Prov 128 har inbyggt TV kort (tuner).

 

> Nåt som jag är riktigt tänd på är timeshift funktionen som kommer med tv-korten

 

Återfinns åxå i AIW Pro 128.

 

> men har nån nån koll på hur bra bilden blir på program som man spelar in?

 

Den blir som den kvaliteten du ställer in, duger inte någon av de profilerna som finns så klarar de flesta korten av att göra egna profiler (med högre kvalitet).

 

 

personligen kan jag rekommendera Hauppage korten, bättre kvalitet och inga macrovision fel uppstår. (MV hoppar igång ibland på testsignalen ifrån TV1!!! Mucho annoying.)

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-02-23 17:22:19 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det gäller film - JA!

Har en United sneakTV som stödjer S-video och ger lika bra bild som dvd:n direkt till TV:n

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Hauppage OCH AIW? Det var de jag hade hade lyckats få ner mitt val till, antingen radeon 9700 + hauppage ELLER aiw...blir det itne lite tårta på tårta att ha bägge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett radeon 7500 + pinnacle rave tv -kort (400kr på SIBA)

 

Det går bra titta på TV på 21" monitorn.

 

Bildkvalitén är inte av den klass jag upplever på en Panasonic 28" ca 4000kr TV

(kanske har jag fel upplösning 1280x1024 för TV, tips motas tacksamt)

(Tycker bildkvaliten är bättre från DVD, helt OK och so datorskärm helt OK, en linuxdist jag installerade ställde in 1600x1200, inga problem)

 

Ljudnivån från 6 fläktar i datorlådan slår TVn med många dB.

 

Att jag har den näst tystaste DVDn en Samsung enligt chip hjälper föga vid DVD spelning. Fläktarna susar....

Så jag förstår varför en vanlig TV + DVD är poppis i hemmen. Ljudnivå finns hos CHIPs tester

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl

 

 

Till en dator för TV DVD skulle jag välja Sapphire Radeon 9000 (fläktlöst)

Celeron 2000MHz (såg ett test där den överklockades till 3000MHz och ingen skillnad i filmkompression mot P4)

Celeron drar minst ström, potential för tyst burk....

http://www.xbitlabs.com/cpu/3gems-oc/

 

TV-kort? ja inte Pinacel Rave

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...