Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Böcker om pc-byggning


City

Rekommendera Poster

Vill bygga en AMD monster dator, men kan ingenting om hur man sätter ihop delarna. Jag har kollat på amazon efter böcker som tar upp ämnet och den som verkar bäst heter "build your own pc, third edition".

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0072195584/qid=1046010386/sr=8-1/ref=sr_8_1/104-3753205-8147136?v=glance&s=books&n=507846

 

Den är från februari 2002, så den börjar väl bli lite gammal. Är det nån som har nåt tips på en bok som är bra för nybörjare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog hitta guider på nätet istället, här är en till exempel:

 

http://www.nordichardware.se/guider/Annat/2001/Datorbyggarskola/

 

Tro bara inte att allting måste se ut just på det sättet utan det beror ju på dina grejer, läs manualen till ditt moderkort för detaljer om hur kablarna ska sättas på just ditt kort.

 

Processor sockeln behöver ju inte heller vara densamma eller minnesslotarna beroende på om det är AMD eller Intel, DDR eller SDRAM.

 

Generellt stämmer guiden.

 

[inlägget ändrat 2003-02-23 15:45:09 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satt just och läste på den sidan :) Prylen är att jag vill också fatta vad det är för prylar jag stoppar in i datorn. Vad för slags RAM jag ska ha, vad fan rpm gör för skillnad på en hårddisk etc etc. Så jag vet var jag ska lägga slantarna, och vad det är jag har i min dator.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte behöver du någon bok för att bygga en dator

du kan nog få all hjälp du vill här.

 

mitt förslag är se till att få tag i en bra låda att bygga i först sen ett bra moderkort cpu minne hd cd ljudkort o ett grafikkort.

 

bra tysta fläktar mm

 

sen är det bara att följa manualen till moderkortet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det finns några böcker som hänger med så pass i utvecklingen att det är någon idé att köpa dem, det blir nog ganska generellt eftersom det kommer nya grejer var 6:e månad eller så.

 

Det bästa är nog att titta runt på en del hårdvaru sajter.

 

Du kan nog hitta en del här på forumet också, det är många som frågat frågor av typen "är detta ett bra system" och liknande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra bok i ämnet är "The indispensable PC Hardware Book". I den står det mesta om hårdvara, fast den kanske är i mesta laget för en nybörjare. Men är man intresserad av att lära sig mer så tycker jag den är bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju äga vad jag hade funderat på att sätta ihop (kanske ingen monsterdator, men med min ekonomi är det superdatorn från helvetet);

 

Moderkort - ? vet inte än, tänkte först bestämma mig vad jag ska ha i övrigt och sen skaffa ett som passar

 

AMD XP 2400+ - verkar ligga ett prishopp om man ska upp ett snäpp till

 

Hårddisk - 120 gig, kanske mindre ändå, tänkte skaffa en DVD brännare och då har man väl inte så stort behov av lagring på datorn

 

Grafik - Lutar nu ganska starkt åt ATI radeon 9700 AIW pro (funderade annars på vanliga 9700 pro + ett tv-kort)

 

Ljud- Var inne på Audigy 2 med 6.1 system men börjar bli tveksam till om det är prisvärt (ska använda datorn till spel och film + lyssna på musik)

 

DVD brännare - SONY DRU 500A för den klarar bägge dvd formaten

 

RAM - 512 av något fint märke

 

Som sagt, det jag vill använda datorn till är spel och film, och att kunna spela in tv-sändningar på (och sen för a över till DVD).

 

Om någon har några synpunkter på svagheter eller prisvärda förbättringar please speak your mind

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...