Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD i mac


Daily

Rekommendera Poster

Jag har en bekant som har en Apple Powerbook G4. På denna dator kan hon se vanliga cd-skivor men så fort hon stoppar i en dvd så hänger sig datorn. Det står på cd-enheten att det är en dvd-spelare så det borde ju gå spela dvd-filmer mm i den.

Om det hade varit en pc så kunde jag hjälpt henne att byta drivrutin. Men nu är jag ny på mac (vilket jag funderar på att köpa en för att lära, verkar rätt skoj) så jag vet inte hur man gör och vad man i såfall hittar en sådan drivrutin som kanske skulle funka på hennes dator.

Är det någon som har en ide var det kan vara för fel?

Och om Ni också tror det är ett mjukvaruproblem, hur byter jag såfall drivisen?

 

Tack på förhand / Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs lite mer information. Vilken modell av PowerBook G4 (det finns många olika), hur många MHz osv. Vilken version av operativsystemet kör hon? Det kan ju hända att en uppdatering kan lösa problemet.

 

Men börja med att starta om datorn och håll ner alt+commandotangenten under uppstart för att bygga om skrivbordet. Det kan hända att det lilla kan räcka.

 

Sen kan man kolla om det är någon preferensfil som blivit skadad också (med en uppgradering kan man även kolla om det är något tillägg - drivrutin - som saknas).

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2003-02-23 20:28:12 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Petra och tack!

 

Nu är jag inte säker på vad det är för modell redigt, jag får återkomma med det imorgon kväll. Men vad jag har för mig är det 500mhz med 256 ram och 20gb hd, om det hjälper något!

 

Om man bygger om skrivbordet, det är inget man fördärvar då!

 

Jag tror att det är Mac OS 9 ... men jag vet inte, får kolla upp det också! Du skriver om att uppgradera os:et, är det lätt ... måste man ha det nya på skiva eller kan man köra uppgraderingen via nätet?

 

Ursäkta att jag inte kan så mycket om mac men jag vill gärna lära mig!

 

Tack på förhand/ Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla frågor är välkomna! :-)

 

Versionnumret på Mac OS kan vara intressant när du kikar närmare på datorn, den senaste (och sista) versionen är 9.2.2. Men det kanske kan räcka med att uppdatera till 9.0.4 om din vän har 9.0 till exempel.

 

Sen finns det andra sätt att gå till väga också, om det är något skadat tillägg eller liknande (oftast funkar en ombyggnad av skrivbordet) så kan man använda installationsskivan som datorn kom med (om det är samma versionnummer som körs nu) och bara uppdatera installationen och eventuellt saknade filer.

 

Mac OS ska kunna gå att uppdatera via nätet också, ett program som heter Programuppdatering (tror jag) som finns under Äpple-menyn, Inställningar. Prova och se vad du hittar för skoj där.

 

När du bygger om skrivbordet och håller ner alt-cmd så håll ner dem tills du får ett meddelande med en fråga om du vill bygga om skrivbordet, då kan du släppa och klicka på "OK" eller "Ja" eller vad det nu står. Det kommer att ta en stund men det är det värt.

 

När datorn bygger om skrivbordet så skriver den en ny databas över katalogerna i datorn, den uppdaterar också vissa resursfiler som kan försvinna efter ett tag. Det kan ha varit en sån resursfil som blivit skadad som gör att det är problem att titta på en DVD-film och när man bygger om skrivbordet så fattar datorn "aha, det är till detta denna fil används".

 

Man kan också installera om ett helt nytt system, men det är överkurs så det väntar vi med tills vi kanske löser problemet med enklare metoder först. Lyckligtvis är Mac OS snällt, den tillåter dig att installera en ny systemmapp på samma skiva utan att man måste formattera om skivan, så det använder man bara i nödfall.

 

Men vi börjar med detta:

 

1. Bygg om skrivbordet (starta om sen)

 

Om det inte funkar....

 

2. Kolla efter systemuppdateringar

 

Om det inte funkar...

 

3. Uppdatera systemmappen från system-skivan

 

Om det inte funkar

 

4. Installera en helt ny fristående systemmapp

 

Om det inte funkar...

 

5. Kontakta en Auktoriserad Apple-tekniker, utifall att det är något hårdvarufel med den optiska enheten.

 

Nu håller jag tummarna!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket ... jag skall kolla upp detta så fort det går!

 

Tack för ett beskrivande svar, även en pc-nisse som jag skulle väl klara av detta :-) / Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...