Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utbildning


Henke_fbg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag går tredje året på gymnasiet på det naturvetenskapliga programmet och nu är det snart tid för att söka för vidare högskolestudier. Det jag främst vill inrikta mig på är programmering men jag vill samtidigt ha en bred datautbildning. Jag har bestämt mig för Linköpings Universitet men väljer mellan två utbildningar.

 

1. Civilingenjör i datateknik 180p

2. Magisterprogrammet för datavetenskap 160p

 

Vilken utbildning är mest efterfrågad på arbetsmarknaden, och vilken är bäst om man vill bli programmerare?

 

Tacksam för tips som gör valet lite lättare

Henke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Det beror lite på. På Systemvetarprogrammet läs du fler icketekniska ämnen men några av dessa kan du läsa även på Civing. utbildningen fast då under fria kurser. På Civing. läser du också en massa fysik och andra naturvetekskaplia kurser utöver enbart datarelaterat.

Själv hade jag valt Civing Data här fast nu läser jag Civing IT som är inritktat på programmering men där man kan läsa andra datakurser vid sidan om.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte högskoleingenjör inom datavetenskap?

 

Jag ska också välja högskole innan den 15 april (?) i år då jag MUCKar från lumpen snart.

 

Jag vill också gå en utbildning med mycket programmering. Men samtidigt vara en bred datautbildning så man inte är helt låst vid programmeringen om man lessnar på det.

 

Det jag har fastnat mest vid är just högskoleingenjör inom datavetenskap i Luleå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan passa på att göra lite reklam för högskoleingenjörsutbildningen, går en sådan själv med inrikting på data och tycker det är en bra balans än så länge med tekniska ämnen och programmering =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Magisterprogrammet för datavetenskap 160p på LiU är inte samma sak som Systemvetarprogrammet. Magisterprogrammet för datavetenskap, eller C-programet, ligger under den tekniska fakulteten och innehåller en hel del matematik. Men tillskillnad från civingenjör i data så läser de inte så mycket tekniska ämnen (elektronik, mekanik etc).

 

Jag tror att båda programmen är utmärkta, du har ett svårt val. Men om du mest vill läsa programmering och inte är så sugen på andra tekniska ämnen så är nog C ett bra val.

 

[inlägget ändrat 2003-10-10 20:58:53 av FoolsGold]

[inlägget ändrat 2003-10-10 20:59:08 av FoolsGold]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...