Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det här för "händelse"?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Egentligen ska man väl inte bry sig så mycket om vad som står i Loggboken i XP-Home, men jag har börjat fundera på vad det här är:

 

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Loggen.jpg

 

I och för sig satt jag och lekte med Tjänster igår kväll under Administrationsverktyg, fast det här känner jag inte igen. Sedan gick jag efter Blackvipers sida på internet när jag satt och lekte.

 

Kan man åtgärda detta eller ska man bara strunta i det?

 

Jag kör internet över KabelTV-nätet vilket fordrar nätverkskort. Märker inget fel på uppkopplingen för övrigt bara den här irriterande loggen hela tiden.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan,

 

Har du ändrat tjänsterna Remote procedure call (RPC) och Remote procedure call (RPC) locator, som Bonzos länk hänvisar till?

Jag har den första startad och automatisk, den andra satt till manuellt.

 

Känner mig lite "skyldig" då jag hänvisade till Black Vipers tips om ändring av tjänster.

 

[inlägget ändrat 2003-02-22 17:38:10 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Känner mig lite "skyldig" då jag hänvisade till Black Vipers tips om ändring av tjänster.

 

Det är lugnt, inte värre än att man kan rätta till det. :)

 

Nu har jag rättat till det enligt Bonzos länk som han hänvisar till.

 

Jag hade som du också har det. Den första "automatisk" och där står "Startad" och den andra "Manuell", som jag nu ändrat till "Automatisk". Allt enligt Bonzos länk.

 

Du har ju annars det som Black Viper har det och då fick jag fel i loggen. Ska se hur det blir nu. Hoppas jag förstått Bonzos länk rätt. ;)

 

***********

 

Uppföljning:

Nepp, hjälpte inte! Nu har jag satt det som du har det Maratonmannen. Kan det ha något med beroendet av tjänsten Workstation? Såg någonstans i flikarna att den är beroende av den tjänsten. Jag har Workstationtjänsten på "Automatisk" men inte "Startad".

 

Lite snabbt för att underlätta hjälpen så fixade jag en sammanställande bild över mina Tjänster:

 

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Tjanster.jpg

 

***********

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-22 20:40:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jaha, då har jag kört en Systemåterställning på min XP dator till dagen innan jag började pilla med Tjänster under

Administrationsverktyg.

 

Outlook Express började uppföra sig lite konstigt när jag varit och pillat i Tjänster. Det kom upp en ruta att det uppstått ett fel och frågade om man ville skicka rapport till MS. Annars fick man lugnt avsluta Outlook Express. Startade man om Outlook Express så gick det hur bra som helst. Fast den där rutan har dykt upp två gånger nu. Så att jag hoppas det hjälpte med Systemåterställningen.

 

Kollade loggen några timmar senare. Då är det baske mig samma skräp som jag inledde tråden med. Provade Bonzos tips igår men det hjälpte inte det heller ju.

 

Gick via Databyggarnas hemsida till något Overclockers hade om Tjänster och testade deras tips på hur man stänger Tjänster.

 

Visst, min internetuppkoppling tvärdog efter det. :( Nu har jag som sagt kört en Systemåterställning till dagen innan jag började pilla i Tjänster.

 

Slutsatsen är väl att man kan inte få en helt clean loggbok. Börjar man rota där så kan man sitta där i månader. :)

 

Min lilla uppföljning för er som tipsat mig om lite saker i min tråd om det här. Har ni något ultimat tips så är det välkommet. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan hända ett och annat om man stänger vissa tjänster. Om man stänger ner en massa på en gång kan det vara svårt att veta vilken/vilka som man borde låtit bli.

Det finns ett bra, men lite jobbigt sätt att göra det här experimentet mer kontrollerat.

BlackViper använder ett antal systemprofiler med ex.vis en profil där i princip allt avslaget o.s.v.

Sen är det bara att boota och testa vilken profil som funkar bäst.

Kolla på

http://www.blkviper.com/WinXP/xpprofiles.htm

 

Man kan också ladda hem några färdiga registerfiler som ändrar tjänster för olika ändamål. Tex SAFE, GAMER och en "default" om man vill gå tillbaka till windows standardinställningar på tjänsterna:

http://www.blkviper.com/WinXP/registry.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Såg någonstans i flikarna att den är beroende av den tjänsten. Jag har Workstationtjänsten på "Automatisk" men inte "Startad". "

Stefan,

 

Workstation har jag startad och automatisk. Remote procedure call är beroende av tjänsten Workstation. Så starta Workstation (många tjänster är beroende av den).

 

Terminal services kan du inaktivera (titta på beskrivningen av den tjänsten)

 

Error reporting service går att stänga av så slipper du det där meddelandet om att skicka felrapport. Du kan göra det i Systemegenskaper-->Avancerat-->Felrapportering. Där kan du t.ex. inaktivera felrapportering (så har jag "Meddela mig när allvarliga fel uppstår" aktiv).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då gäller dessutom samma sak som för allting annat; vet man inte vad man håller på med så ska man inte fippla med det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Reefer!

 

Då gäller dessutom samma sak som för allting annat; vet man inte vad man håller på med så ska man inte fippla med det.

 

Visst, jag vet det!

Kul att prova litegrann bara. Man lär sig ju alltid något på det sättet. Tror inte att det är någon som inte testat något på sin dator utan att egentligen veta säkert vad det är och vad som händer. ;)

 

Det är ju säkert därför Eforum är så överbefolkat av människor som sitter därhemma och har problem med saker de provat. Hade var och en suttit och gjort det som bara fanns i bruksanvisningen så hade det varit ganska trist. *gäsp*

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen och Ante!

 

Tackar för era tips!

 

Workstationtjänsten är "startad" nu när jag gjort en Systemåterställning. Det där felet jag skrev om i trådens början tror jag beror på att jag loggar ut när jag inte sitter vid datorn längre. Sedan tror kanske den här strulande tjänsten att det är något fel när inte uppkopplingen fungerar(online).

 

Felet uppstår under tider när jag inte sitter vid datorn och är uppkopplad mot internet har jag kommit på.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag vet det!

Kul att prova litegrann bara. Man lär sig ju alltid något på det sättet. Tror inte att det är någon som inte testat något på sin dator utan att egentligen veta säkert vad det är och vad som händer. ;)

 

Ok jag kanske gick ut lite hårt, visst är det kul att "leka runt" för att kolla vad som händer/när det händer/om det händer, under förutsättning att det är på hemmadatorn :D

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Reefer!

 

Visst är det hemmadatorn! :D

 

Hade aldrig vågat leka lika vilt på jobbets dator. Lite svårt att förklara bort för chefen... ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...