Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ljudet i Debian


Simgrodan

Rekommendera Poster

Jag ber om ursäkt för att jag bombar forumet nu men ni får ha överseende med detta jag är ju som jag tidigare sagt nybörjare. Nu är det så att jag inte får mitt ljudkort att fungera. Jag kör Debian med KDE som skal. Hur ska jag göra?? Jag har en Compaq Evo N110 med integrerat ljudkort. Men jag kan inte hitta några drivrutiner till det. Hur ska jag göra?? Kortet stöder sound blaster 16bitar. Tack på förhand

//Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Skulle tippa på att det är emu10k.so (den heter så va?) som du ska använda. Denna brukar ligga med som standard, men det är ju inte säkert att den är laddad för det.

 

Kolla i /lib/modules/<version>/sound/ om inte den finns där. Om den finns så och det funkar efter att du testat så är det bara att lägga till den i /etc/modules

 

echo "dinmodul" >> /etc/modules

 

Glöm inte att det kan vara så att du måste stå med som användare i gruppen sound. Fast funkar drivisarna och du inte står där så får du ett felmeddelande.

 

Kanske lite hjälp på vägen.

 

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. När du skrev hade jag dock hunnit lösa det på annat sätt. Jag var tvungen att kompilera in stöd för mitt ljudkort i kärnan. Men tack ändå.

MVH Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...