Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om Pantone-färger


Petter6

Rekommendera Poster

Tja!

Ska göra en logotyp och sitter här med en "färgsnurra" från pantone (solid to process).

 

På sidorna finns två "spalter" till vänster visas "Solid color" och till höger "4/C Process".

 

Vad är skillnaden mellan dessa? Färgen till vänster heter exempelvis "Pantone 2375 C" och den till höger "Pantone 2375 PC".

 

Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen? I Illustrator hittar jag bara "Pantone 2375 C" som finns i Coated-swatchen... men vad innebär PC i det sammanhanget? Vilkenfärg ska jag gå efter? Vänster eller höger?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar!

 

Tacksam för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidorna finns två "spalter" till vänster visas "Solid color" och till höger "4/C Process".

 

Vad är skillnaden mellan dessa? Färgen till vänster heter exempelvis "Pantone 2375 C" och den till höger "Pantone 2375 PC".

Den vänstra spalten "solid" är PMS-färgen. "C" står för Coated, glättat papper. Annars står det "U", Uncoated och då är det hur det kommer se ut på obestuket papper. PMS färgerna är exakt samma, vare sig det är Coated eller Uncoated, men eftersom de beter sig på olika sätt på olikt behandlade papper så kanske man kan tro det.

 

Det var vad "C" betydde. "P" är jag nästan 100% säker på att det är "Process", alltså hur det kommer se ut, och vilken blandning man ska välja, när man trycker den önskade PMS-färgen i CMYK. Står det något mer än bara "Pantone 2375 PC", eller står det även procent i cyan, magenta, gul och svart?

 

Så gå efter den vänstra färgen. Om du ska trycka på glättat papper, vill säga. Ska du trycka på obestruket så får du även fixa fram en PMS U-skala.

 

"Solid color"

"Färdigblandad", ej rastrerad. PMS, helt enkelt.

 

"4/C Process"

4-color. CMYK.

 

Mvh Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...