Just nu i M3-nätverket
Jump to content

BBB & norton = problem

wtre.net

Recommended Posts

Jag har Bredbandsbolaget och försöker sätta upp en litet nätverk.

Alla datorerna som är anslutan till switch får ett dynamiskt ip från BBB. Efter som alla är direkt anslutna till Internet så måste alla han en brandväg och för tillfälet så kör jag med Nortons Internet Security på alla.

Alla datornerna i nätverket kör Windows XP och jag har kört nätverksguiden.

Problemet är att jag inte kommer åt de andra datorerna i nätverket.

VARFÖR!!!

Jag har testat stänga av alla brandväggar men det hjälper inte.

Aktivera NetBIOS över TCP/IP - tror det står på "use setting from DHCP server" som standard, och man får förmoda att Bredbandsbolaget har det avstängt (även om det stoppas i switcharna).

Alternativt installera IPX/NWlink eller NetBUI parallellt med TCP/IP.

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Jag har ett liknande problem som kanske har samma lösning, så jag kommer följa den här tråden med stort intresse...

Jag har två datorer med 100Mbits-kort och en 100Mbits-hub.

Det går utmärkt att mappa upp nätverksenheter IBLAND.

När det fungerar får jag oftast överföringar kring 50Mbit vilket är helt ok. En kvart senare kan det vara helt omöjligt att komma åt samma nätverksenhet och ett tag senare fungerar allt igen, känns helt slumpmässigt.

Eftersom det funkar för dåligt för jag över filer med FTP istället, men här kommer problem 2:

När det fungerar som det ska kan jag skicka filer i 50Mbit till dator 2 samtidigt som jag tankar i 10Mbit från Internet. Senare kan det överföringen till dator 2 sjunka till 5Mbit samtidigt som internetnedladdningen sjunker till 5Mbit, dödar jag överföringen till dator 2 ökar hastigheten från Internet till 10 Mbit.

Det känns precis som om trafiken när det fungerar går direkt från dator 1 till dator 2 via switchen men väljer en väg via bredbandsbolagets switch när det funkar kass.

Någon som har en idé?

-=Quicksilver=-

Det beror på att BBB kör med sk ARP proxy som gör att dina datorer inte kan prata direkt med varandra. All trafik dirigeras om till den switch på BBB som du har som "default gateway". Beroende på hur ARP fungrerar kan problemet verka lite intermitent. Det finns olika sätt att komma runt problemet.

1. Skaffa en sk. bredbandsrouter så hamnar dina datorer i ett eget nät och påverkas inte av BBBs ARP proxy. Man får dock räkna med att vissa funktioner i nätet inte kommer att fungera, tex BBBs bredbandstv.

2. Att sätta statiska MAC addresser för de egna datorerna går oxå men är lite omständigt i och med att man får nya ipadresser varje gång man startar datorerna.

3. Sedan kan man lägga till ett annat protokoll än TCP/IP tex. IPX/SPX eller NWLINK som microsoft kallar det. Ställ in så att NWLINK är primärt protokoll. Själv kör jag med en blandning av metod 2 och 3.

[inlägget ändrat 2003-02-24 11:08:08 av Clas Mayer]

En router känns inte så lockande eftersom det förutom bredbandsTV säkerligen strular till filöverföringar med ICQ, spel över nätet osv.

Statiska MAC-adresser hängde jag inte riktigt med på, MAC-adressen är väl inte möjlig att ändra eftersom den hör till kortet, eller har jag fel?

Att komplettera med IPX har jag försökt tidigare utan att lyckas särskilt bra, det kändes som att trafiken ändå valde att gå över TCP/IP. Borde väl gå att tvinga datorn att ansluta nätverksenheter osv över IPX istället?

Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att trafiken inte alltid går den "lätta" vägen från dator till dator, jag testade att göra en trace när det funkade bra resp dåligt igår och när det funkade bra gick trafiken enbart via min egen switch.

-=Quicksilver=-

Jag menade att sambandet mellan IP adress och MAC adress som normalt sköts utmärkt av ARP måste göras manuellt, detta gör man med en statisk mappning med arp kommandot.

Skriver man arp -a så ser man felet ganska tydligt.

På dator1

arp -s ipadressdator2 macadressdator2.

på dator2

arp -s ipadressdator1 macadressdator1.

På det lokala nätet går trafiken den väg som står i arp tabellen, det du får fram med arp -a. Normalt så fixar arp detta men på BBB så använder man en arp proxy som sätter allt detta ur spel. I din arptabell kommer alla ipadresser peka på samma MAC adress och det är BBBs switch. Detta innebär att all IP trafik kommer att skickas till denna.

Hmmm, det verkar ju inte alls dumt...

Om dator2 som har FTP servern alltid står på och byter IP adres ett par gånger om året borde det inte bli något större jobb heller, eller hur?

Jag ansluter heller aldrig från dator2 till dator1, så då kanske det räcker att lägga till det på dator1...?

*vill gå hem och testa*

Tackar för hjälpen!!

-=Quicksilver=-

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...