Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Diskettenheten strular

2539

Recommended Posts

Har byggt ihop min första dator.Allt fungera som det ska utom diskettenheten,den läser inte av disketterna.

Har tagit bort den i systemhanteraren men det hjälpte inte.Vad är felet jag har gjort.

Det är väldigt lätt att sätta kontakterna fel på en floppy. Kontrollera hur det ser ut i en fungerande dator. Det tråkigaste är att det till och med går att vända strömmen fel = grillad floppy. Men då skull förmodligen hela datorn bete sig underligt (jupp, har gjort det..).

2. Kolla att FDD-kontrollern är aktiverad i bios. Har sett minst ett moderkort där det var avaktiverat som standard.

/m

Det finns ett spår på kontaktet så om jag vänder på det så tar det i kretskortet.var i biosen skall ändra,

Ändrade swap floppy och seek floppy men det hjälpte inte.

Det brukar finnas en meny som heter "on board.." eller advanced någonting. Där kan man välja att aktivera "on board FDD controller" (ungefär). Leta och testa.

/m

Magnus Lindqvist
Har byggt ihop min första dator.Allt fungera som det ska utom diskettenheten,den läser inte av disketterna.

Har tagit bort den i systemhanteraren men det hjälpte inte.Vad är felet jag har gjort.

Lyser lampan på floppyn konstant då du startar datorn?

// Magnus

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

Nu har jag snart gjort allting, Men diskettenheten vill fortfarande att jag sätter in en diskett fast den rackaren har en i sig.Jag skulle gärna vilja att ni skickar fler förslag.

MVH.En som börja tröttna på sin DISKETTENHET!

Ja, det verkar inte bättre än att din diskettstation är sönder helt enkelt. Skaffa en ny, eller om du har garanti, få den utbytt.

MVH

Linda

Nu har jag löst det. Man fick bryta av en bit på kretskortet så man kunde vända kontakten.Vad finurliga dom är. Tack för all hjälp.

MVH.Loffe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...