Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Toshiba


Lena Marie

Rekommendera Poster

Köpråd, snälla någon...?

Elgiganten säljer just nu en Toshiba SAT1410313SV för 8990:- utan abb.krav.

Med Mobule Intel Celeron processor på 1,5 GHz, 256 MB Internminne (max 512 MB) 20 GB hårddisk, kombinerad DVD/CD-brännare, 16 MB GeForce grafik, TV-utgång, nätverkskort och modem. 14" TFT skärm samt levereras med Windows XP Home Edition.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=ITNdyfCrFRJdwM7-3y-eKPKPLU46wkS3wXw=?ProductID=m1bD4QjoU48AAADyDXKsWH86&CatalogCategoryID=FPzD4QjoC2oAAADwWwy5kZsO&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text

Är detta något vettigt? Det blir drygt 400:-/mån på 24 månader.

Otroligt tacksam om någon kan ge råd :-)

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bra erfarenheter från Toshiba.

 

Hade jag inte en laptop, skulle den där vara ett alternativ. Den har ju det mesta utom firewire, och det har du kanske inte behov av? (Videoredigering etc)

 

Begränsningarna är ju egentligen bara att minnet inte går att utöka till mer än 512Mb, och att det är en 20Gb hårddisk.

 

Vad ska du använda den till? Om det inte är något extremt (spel, cad, video etc) så lär den räcka några år.

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seb S, tack för att du svarade. Jag ska göra allt med den utom att spela spel och videoredigera. Surfa, plugga, mellanlagra data m.m. Det är ju kanon att ha som backup oxå. Den är ju prissänkt med 3000:- så den kanske är prisvärd då. Ekonomin är ju inte strålande så här i studietider, så dyrare alternativ går icke för sig.

Håller med om att minnesbegränsningen på 512Mb är lite snål men det är väl sådant som gör priset.

Hur brukar det förresten funka, har hört att man ibland inte får cd:n till OS:et utan bara en "återställar-cd". Är det vanligt, och kan man kräva orginal-skivan?

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 18:16:13 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba gör bra bärbara datorer.. Tål mycket stryk :)

Men jag skulle rekomendera en icke Celeron processor..

Du kan ju alltid uppgradera hårddisken när du får råd..

 

Enligt Microsoft så skall man alltid få med en "orginal" skiva med OS:et. Fast det står ju oftast inte Microsoft, utan har istället ett Toshiba märke eller liknande på skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märket på cd:n spelar ju ingen karoll, bara det är "real stuff". Fråga: Vaddå Celeron? Vad är det för fel där??? Jag har ju inte direkt någon valmöjlighet om jag ska ha den till det priset. :-( Avråder du från köp?

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 21:59:18 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är "the real stuff".

 

Celeron är inte rekommenderat, men det funkar..

Siba har ett liknande system, fast med AMD XP 1600+, men bara 128MB ram, 20GB, 16MB Grafik.. Kostar 8990 kr.

Av dessa två så skulle jag ta Toshiban ändå..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på Elginanten igår angående TOSHIBA SAT1410313SV- 1,5 Ghz Celeron-processor, och jämförde specen med PACKARD BELL IGO2451SV- Athlon XP1500+ processor.

 

Fördelar Toshiba:

-Har haft en tidigare som funkade bra.

-Bättre RAM-möjligheter

-Diskettstation

 

Nackdelar:

-mindre grafikminne: Nvidia 4420, 16 MB mot Packards S3 Savage 32MB/Shared. Vilket är att föredra?)

-ngt tung- 3,4kg (Packard 2,9)

-Celeron processor- Pentium (vet inte om Athlon är bättre..ngn som har erfarenhet?)

-Designen är bättre på Packard:en (en smaksak, o inte direkt det viktigaste för mig)

 

Packard Bell- fördelar:

-Lättare, plattare, bättre design

-4 USB portar (mot Toshibas 3)

-Mer grafikminne*

-Athlon processor**

 

Nackdelar:

-ingen diskettstation (om det nu behövs..)

-RAM-minne max 384MB

-Inga snabbknappar för CD/DVD när skärmen är stängd.

 

Frågor:

-Bäst skärm? Båda klarar 1024x768, men vilken är bäst? (ljusstyrka, klarhet, vinkelkänslig etc)

* Nvidia 4420, 16 MB mot Packards S3 Savage 32MB/Shared. Vilket är att föredra?

** Celeron eller Athlon?

 

I övrigt 2 ganska lika maskiner på papperet både gällande pris som prestanda. Men jag vore tacksam för svar på mina frågor!

 

/Robjob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte välja Packard Bell, främst av den anledningen att de bara (?) tillverkar hempc.

 

Mängen minne på grafikkortet spelar inte någon roll om inte grafikprocessorn är bra.

 

Har själv SiS 32mb shared grafik på min laptop, och det duger bra till tetris men inte mycket mer...

 

När det gäller skärmen gäller det väl att titta själv. Och när vi ändå är inne på det, försök att få titta på den du skall köpa, så du slipper komma hem med trasiga pixlar som inte täcks av garantin.

 

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för råden, speciellt grafik-tipset som är viktigt för mig (presentationer, en o annan film?). Var själv inne på Toshiban för dess ngt bättre RAM-möjlighet, diskett samt tidigare goda erfarenheter. Ett 1/2-kilo hit eller dit klarar man nog..;-) Med bättre grafik så är jag övertygad!

 

/Robjob

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...