Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe produkter


k043

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag vet inte riktigt vad som behövs för att göra en egen ebook. Jag har redan acrobat och office xp men skulle gärna vilja veta mer exakt vad följande program används för:

 

Illustrator och indesign

 

Jag har gått in på adobe's hemsida men där får man inte veta så mycket.. jag vill göra ett dokument med tex bilder med länkar etc... lite möjligeheter vill jag ha.

 

Om jag konverterar från word till pdf kan jag sedan använda illustrator eller indesign för att pnula lite mer... svara helst utförligt

 

//043

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Indesign 2.0 (Rekommenderas 1'an är rent skräp) Uppfattar jag som efterföljaren till PageMaker, dvs anpassad för att behandla större mängder text och bild vid grafisk framställning. Den är dessutom mer lättjobbad än Illustrator.

 

Illustrator som Adobe haft i sitt stall bra mycket längre än PM används vanligen till mindre grafisk produktion såsom annonser och trycksaker som inte behandlar stora mängder text.

 

Antar att det går att använda Illustrator till att göra en E-book, men har du möjlighet att välja så skulle jag definitivt använda mig av Indesign 2.0.

 

Full version av Acrobat behövs också, sedan du skapat din pdf från Indesign lägger du in innehållsförteckning, bokmärken, miniatyrer och länkarna via Acrobat.

 

//Charina

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 08:38:32 av Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är mi?

 

förstår du att jag ska behandla texten och lägga in banners och så med länkar... vet du hur man gör bokmärken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med /vad är mi?/ Har jag skrivit det?

 

Jag vet inte vad du vill lägga in i din e-book, och det var kanske dumt av mig att förutsätta att du menade samma sak med e-book som jag. Min e-book är ett mer eller mindre omfattande textdokument som man kan ladda ner och läsa med hjälp av Acrobat Reader. Vet att man kan länka till ljud och movie-filer men har inte provat det själv.

 

Men visst kan du lägga in i princip vad du vill. Man skapar bokmärken genom att stå vid sidan du vill skapa bokmärke till, ta fram bokmärkesmenyn och 'skapa nytt bokmärke'.

 

För att svara på om du kan skapa i word och sedan till .pdf för att 'pula lite mer'. Ja det kan du säkert göra... är dock inte att rekommendera. De behöver skarpa versionen av Acrobat samt att det är krångligt och tidsödande att skapa något nytt i Acrobat (utom formulär) utan där bör man endast korrigera mindre felstavningar och sådant.

//charina

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 17:57:46 av Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...