Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDR-minnen?


Patsonman

Rekommendera Poster

Förhoppningsvis en enkel fråga som det finns ett enkelt svar på...

 

Jag ska skaffa mer RAM-minne och har så här långt konstaterat att jag har minnen av typen DDR. Jag har redan 256 MB och tänker utöka med minst lika mycket.

 

Kan jag knata iväg till en databutik med den informationen och få med mig rätt minnestyp hem eller är det något mer jag bör ta reda på?

 

Bör det nya minnet vara av exakt samma typ som det som redan sitter i datorn eller går det bra med vad som helst bara det är ett DDR-minne?

 

Förutom frågan hur mycket minne man vill ha så finns det ju också en massa andra parametrar att ta med i beräkningen, såsom klockfrekvens t ex.

 

Tacksam för råd och hjälp!

Svar till "minnesnybörjare".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju 100-minne och annat. Knata inte bara åstad sådär, inte!!

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag knata iväg till en databutik med den informationen och få med mig rätt minnestyp hem eller är det något mer jag bör ta reda på?

 

Enklaste borde ju vara att kolla på nätet på din moderkorts hemsida och se i specarna villken sort av DDR den klarar av (om det inte står i manualen). Alternativt så frågar du butiken efter att du talat om vilket moderkort du har, om dom är någorlunda duktiga så bör dom kunna svara på det.

 

Bör det nya minnet vara av exakt samma typ som det som redan sitter i datorn eller går det bra med vad som helst bara det är ett DDR-minne?

 

Ja, det går. Det kan vara olika märken och olika Mhz. Jag har ett 512 PC2100DDR (266Mhz) och ett 256 PC2700DDR (333Mhz) av olika fabrikat (Apacer och Twinmos). Men moderkortet arbetar då alltid i den lägsta Mhz;en. (Med reservation för om du är en stackare som sitter med en märkesdator, där kan det vara kinkigt med minnen. Det var iofs länge sen jag hade mina IBM och Compaq så dom kanske kommit ifatt i utvecklingen jämfört med dom delarna man använder i hembyggen?)

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, 512PC2700 DDR, 256PC2100 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro SP1 DX9.

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 07:09:33 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och hjälp! Nu är jag betydligt bättre informerad än för bara några timmar sedan.

 

Särskilt tack till Pentti, nu vet jag att jag inte behöver köpa ett minne med snabbare MHz än det jag redan har.

 

Min dator är byggd av en lokal datafirma enligt mina önskemål, så det är ingen märkesdator. Sedan dess har jag byggt om och ändrat och nu är det dags för mer minne. Jag har en AMD-processor och K7T266 Pro moderkort.

 

Jag kanske återkommer när det är dags att montera minnet. Behöver man t ex ändra något i BIOS eller känner det av hur mycket RAM som finns automatiskt?

 

Än en gång tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp!!

 

Nu har jag köpt ett DDR 512MB PC2100 DIMM-minne och monterat på plats tillsamman med mitt gamla minne på 256MB, men datorn hittar bara 256MB när den startar upp. 256+512 borde bli 768MB, men icke.

 

Kan det helt enkelt vara fel på det nya minnet eller trivs det inte ihop med det gamla? Jag har testat att bara köra det nya minnet men då gick det inte att starta datorn.

 

Är AMDs moderkort mer känsliga för vilken typ av minne man stoppar i dem, om man blandar olika fabrikat till exempel?

 

Om jag kikar i Windows Systeminformation ser den ut såhär med båda minnena monterade (när inga andra program än Windows är igång):

 

- Sammanlagt fysiskt minne: 512MB

- Tillgängligt fysiskt minne: 62,74MB

- Sammanlagt virtuellt minne: 858,45MB

- Tillgängligt virtuellt minne: 523,72MB

- Växlingsfilsutrymme: 602,96MB

 

Jag brukar inte kolla systeminformationen så ofta så den kanske ser så där galen ut i vanliga fall också...

 

Hålla på med sådant här en fredagkväll, suck. Hoppas någon kunnig vill ta sig an mitt fall......

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 16:58:27 av Patsonman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är AMDs moderkort mer känsliga för vilken typ av minne man stoppar i dem, om man blandar olika fabrikat till exempel?

 

AMD är inte känsliga för själva blandningen så att säga, mer att den kräver mera kvalitet av minnet, den tolererar inte småfel på samma sätt som Pentium (så har jag fattat det) Men om butiken säger att den är AMD OK, så bör man kunna lita på det. Bäst är om man kan köpa märkesminnen som Samsung, Kingston, Apacer eller Cruisial, den sistnämnda är dyrast och används mest av dom som gillar att överklocka minnet, det finns andra märkes minnen också, men dom här var dom jag hade i huvet. Sen finns det sk noname-minnen som Twinmos som klarar AMDs krav. En Twinmos har jag själv och den funkar bra.

 

Nu har jag köpt ett DDR 512MB PC2100 DIMM-minne och monterat på plats tillsamman med mitt gamla minne på 256MB, men datorn hittar bara 256MB när den startar upp. 256+512 borde bli 768MB, men icke

 

Du kan prova med att byta plats med minnena, det kan vara så att ditt moderkort kräver att dom är i en viss ordning i minnesslottarna, det brukar stå i manualen till moderkortet ifall t.ex. 512;an ska vara på slot 1 och vice versa.

 

Tydligen så hittar Systeminformationen 512 av dina 768. Jag tror inte det är fel på minnena. Om det är fel brukar det yttra sig i plötsliga krascher eller att datorn inte startar upp (talar bara av egen erfarenhet, men fel kanske kan yttra sig med dina symptom också? Kanske nån mer kunnig kan svara på det?)

 

Vet du vad för märke du har på minnena? Ofta finns det nån liten klisterlapp som talar om det på själva minnet.

 

Som info kan jag nämna att det kan stå t.ex. samsung på själva chippen som är lödda på minnet, men det betyder bara att just dom chippen inte klarat av kvalitetstesterna hos samsung för att säljas under deras namn. Det är så att "noname" -företagen köper upp dom chippen och gör sina minnen och säljer billigare. Dom behöver inte vara dåliga, bara att dom inte klarade alla av dom tusentals(?) tester samsung gör. På min Twinmos finns samsungchip och på ett annat Twinmos jag hade var det Hyundaichip.

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 18:15:38 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång Pentti!

 

Jag har inte bytt plats på minnena, men jag provade att bara köra med det nya som jag satte på kortplats 1. Då gick det inte ens att starta datorn, men det kan ju bero på att jag inte tryckte fast minnet ordentligt. Det är lite svårt att veta när det sitter på plats som det ska har jag märkt. Nu har jag ingen lust att meka mer ikväll men jag gör nog ett nytt försök i morgon.

 

Manualen till moderkortet ger få ledtrådar, den pekar mest på att "här sitter RAM-minnet". Jag får söka på deras hemsida istället. Däremot tog jag en närmare titt på mitt gamla minne, som är tillverkat av Samsung. I alla fall står det så på kretsarna och på en klisterlapp, tillsammans med ett produktnummer, så jag konsulterade deras hemsida och fick fram en del information som kan vara användbar.

 

Vad det är för märke på minnet jag köpte idag har jag ingen aning om och det står inte vem som tillverkat det, bara specifikationerna. Jag törs knappt nämna var jag köpte det, men nu inser jag att det lönar sig att vara noggrann när man köper minnen.

 

Just nu lutar det åt att jag köper 2 st Samsungminnen av samma typ som jag redan har, då borde det rimligtvis fungera. I alla fall om man köper Samsung original, som jag antar känns igen på att de kostar lite mer?

 

Systeminformationen hittar 512MB, men tittar man på Egenskaper i Den Här Datorn så hittar den bara mina ursprungliga 256MB. Slår man ihop dessa så blir det 768MB som det borde stå på båda ställena...

 

Nu får det vara nog för ikväll, men jag skriver och berättar hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att veta när det sitter på plats som det ska har jag märkt. Nu har jag ingen lust att meka mer ikväll men jag gör nog ett nytt försök i morgon.

 

Det är bökigt, och ibland riskfyllt, eftersom man bara får använda "lagom" mycket kraft ;)

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 19:38:38 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det känns som om man får ta i så att moderkortet nästan knäcks.

 

Hur som helst följde jag ditt råd och bytte plats på minnena, med resultat att datorn inte gick att starta upp. Alltså är det nya minnet trasigt eller så fungerar det inte ihop med moderkortet. Det är tillverkat av någon firma i Korea som heter Hynix, att döma av vad som står på kretsarna. Tillbaka till butiken ska det hur som helst.

 

Det lustiga är att nu när jag bara kör med mitt gamla minne så hittar "Systeminformation" fortfarande 512MB! Jag kanske har mer minne än jag vet om? :)

 

Tack för alla tips! Nästa gång jag köper RAM-minne ska jag vända mig till en erkänt kompetent butik. Hur det går kanske jag återkommer till en annan gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppföljning:

 

Nu har jag köpt ett 256MB PC-266 DDR-minne och det fungerar utmärkt.

 

Men först fungerade det inte alls, datorn hittade inte det nya minnet utan bara det minne jag redan hade. Då upptäckte jag att det finns en inställning i BIOS som kallas "Quick startup", som var aktiverad. Det betyder att BIOS startar upp snabbare, men hoppar över viktiga test som till exempel hur mycket minne som är installerat.

 

Kanske var det den inställningen som gjorde att det krånglade innan också, se övriga inlägg.

 

Man lär så länge man lever och det är ju tur det! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...