Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn dog

Misan

Recommended Posts

Tjena!

Igår dog min dator helt plötsligt och nu går den inte att starta. Blir ingen reaktion överhuvudtaget när man slår på powerknappen.

Jag kan se att det kommer ström till datorn (syns på moderkortet), men den går som sagt inte att slå på.

Min gissning är att antingen poweraggregatet gått sönder, eller kanske någon sladd från knappen till aggregatet.. eller? Någon som har något förslag?

Stefan Eklinder

Har du varit inne och meckat i datorn igår innan den dog?

Annars kan du prova att trycka till den stora breda sladden som slutar i en lite bredare vit kontakt i moderkortet. Se till att den verkligen sitter på plats och är ordentligt nere i kontakten.

Råkade nämligen ut för samma när jag bytte processorfläkt. När jag skulle sätta igång datorn så var den stendöd. Blev lite rädd, men när jag tryckte till kontakten ovan så startade datorn.

Vad jag kan tänka mig mera är att någon sladd till strömbrytaren lossnat eller så är det glapp i någon sladd där. Nätaggregatet har jag lite svårt att tänka mig, eftersom moderkortet får ström.

Gjorde du något speciellt innan datorn dog?

Installerade några uppdateringar till operativsystemet eller något liknande?

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Tack för ditt svar!

Nej, jag hade inte varit inne och meckat igår. Hade på datorn väldigt länge och så helt plötsligt slocknade den.. Är i och för sig inne i datorn ganska ofta så det kan ju ha hänt att jag stött till den sladden någon gång.

Är inte vid *den* datorn just nu, men jag vet exakt vilken sladd och kontakt du menar. Ska definitivt kolla in den.

Ja, det låter konstigt med nätaggregatet. Drar jag ur sladden så slocknar lampan på moderkortet, men när jag sedan sätter i sladden igen tänds den och jag hör att det klickar till i högtalarna, så det blir ju definitivt någon reaktion.

Jag gjorde inget speciellt innan... hade inte uppdaterat något, hade som sagt bara haft på den rätt länge (men det borde ju inte spela någon roll).

Stefan Eklinder
Jag gjorde inget speciellt innan... hade inte uppdaterat något, hade som sagt bara haft på den rätt länge (men det borde ju inte spela någon roll).

Behöver inte vara det, men den kanske har blivit för varm. Intelprocessorer slår ifrån när det blir för varmt, för att inte skada processorn.

Men prova först mitt första tips! Kan ju bara vara en sådan enkel sak också.

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...