Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det fel på XP


Zoltan

Rekommendera Poster

hej,

 

jag har en dator (Fujitsu Siemens) på P4 2.27Ghz, 256 DDR RAM, 80gig HD, Geforce 4 och har nyligen formaterat om daton (det handlar om ett par dagar) och partitionerat.

 

Men ändå är datorn lika trög som den var innan formateringen, det kan ta flera sekunder innan jag får upp "den här datorn" eller om jag har nått program på som jag minimerat så kan jag knappt göra nått annat.

 

Jag mistänker att det är XP uppdateringarna som ställer till det, för datorn blev lite sämre eftr det.

Hur tar man bort uppdateringarna.

 

Vad kan det annars vara och hur kan jag fixa det?

Kan ni rekomendera nått annat OS ( windows :=D )?

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Du kan ta bort uppdateringarna på "lägg till/ta bort program". Scrolla ner så ser du dem.

 

Men du kan ju kolla i aktivitetashanteraren /processer vad det är som slöar ner systemet. (något program håller antagligen på och käkar resurser)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan ni rekomendera nått annat OS ( windows :=D )?

 

Tja, vore väl Linux i så fall ;)

Fast det är möd pill innan det fungerar som man vill och det är lite högre inlärningströskel än Windows.

 

Prova det på en annan dator än den du är beroende av, så att du kan Linux till hundraprocent innan du gör något du ångrar dig. :)

 

Fel forum, men det var bara ett tips!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ingen lösning på ditt problem. Vad som gör mig orolig är att jag har idagarna fått en Hempc från samma tillverkare. Reden efter två dagar så märkte jag en markant prestanda försämring. (körde timedemo i q3 först 337 fps, sedan 187) cpu låg och jobbade på 50% när jag inte gjorde någonting med burken. Fick rådet av en något inkompetent helpdesk att återställa systemet som det var vid leverans. Prestandan kom tillbaks.Problemet är att jag försökte fårstå vad problemt var. Jag lutar åt att problemen uppstod vad installation av Norton eller som du säger automatisk uppdatering av XP. HOPPAS INTE att fujitsu siemens har något inbyggt fel i sina burkar. Skriv gärna och meddela hur ditt system funkar nu

 

mvh KK (vågar inte uppgradera systemet längre)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kingkong!!

 

jag har också norton och det är precis som du säger att norton slöade ner lite. jag ska ta bort uppdateringarna sen återkommer jag.

 

hur återställde du systemet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med hjälp av systemåterställning, start.allaprogram.tillbehör.systemverktyg.systemåterställning. Burken var helt ny (virgin) så nästan inget gick förlorat. Har du kört ctrl/alt/del och tittat på vad som tar kraft? min burk(längst ned i aktivitetshanteraren) allokerar 110mb. Har du en s.k hempc?

 

mvh K k

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag köpte den på siba.

 

fördvinner alla programmen och sånt med systemåterställningar?

 

har fått tidigare svar att jag borde uppdatera mina drivrutiner på moderkortet och att Installera intel ATA100 drivisarna. (?)

 

man får väl prova

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fördvinner alla programmen och sånt med systemåterställningar?

 

Nja, du återställer XP till en tidpunkt där din konfiguration tidigare fungerade felfritt. Hade du då installerat ett program som strulade så lär du få tillbaka detta såsom det var då.

 

En kalender dyker upp och du väljer datum bakåt i tiden. Sedan klickar du nästa och XP återställer systemet med omstart som följd för att verkställa allt.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har också en Siemens/Fujitsu (Scaleo 800S) ungefär vad du har, och företagsdator (Volvo) WinXP Home

Jag gjorde så här, startade burken och slutförde installationen, sen formaterade jag om det hela med WinXP Pro installerade alla updates inkl SP1, installerade även Norton 2002. Gjorde sen lite XP-Tweak,stängde av några tjänster som inte behovs...och nu "rullar" Datorn hur bra som helst...

Installerade även antispy program (Adaware6+Spybot)+ jv16 Powertools som framförallt Reg cleaner...

Hubbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...