Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpråd ritbord?


Tobbe2

Rekommendera Poster

Hejsan,

funderar på att investera i ett ritbord och undrar om någon har ngt som de kan rekommendera. Funderar på wacoms graphire eller intous i A6 format. Är det dyrare värt pengarna för en amatör?

Var köper man de billigast?

 

MVH Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog hyfsat lämpad att svara på detta eftersom jag använder Intuos på jobbet och Graphire hemma.

 

Intuos finns i fler storlekar - allt från A6 till A3. Själv kör jag med Intuos A6 på jobbet och Graphire är ju ung som A6. A6 räcker för mig som yta, men beroende på vad du ska göra kanske du vill ha större. Tänk dock på att ju större yta, desto mer måste du röra på handen, vilket kan bli jobbigt i längden.

 

Skillnaden då? Jo, det jag kan säga direkt är att Graphire inte är lika stark i signalen från pennan. På en Intuos kan du hålla pennan ett par cm ovanför ytan och den funkar ändå. Du kan tom ha en någorlunda tjock bok eller tidning emellan, det funkar ändå. Detta gäller inte Graphire, där måste du nästan nudda ytan hela tiden för att det ska funka. Eftersom jag använder båda blir jag lätt frustrerad på Graphire som jag tycker tappar kontakten ibland, då jag lyfter för mycket på pennan.

 

Var du köper dem billigast vet jag dock inte, jag köpte min Graphire på auktion på Bidlet (hette det så? Nuvarande qxl.se) för flera år sedan.

 

Obs! Den medföljande trådlösa musen låter kanske häftig, men jag tycker den är helt meningslös. Inte helt oväntat funkar den nämligen bara på brädan på exakt samma sätt som pennan. O fjanta runt med en normalstor mus på den lilla yta som A6 är känns bara klumpigt. Men musen får du ju på köpet, så det är väl bara att gilla läget.

 

.sun

[inlägget ändrat 2003-02-20 13:00:20 av .sun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är valet lite beroende av vad man jobbar med också. Jag var i tankarna att köpa ett ritbord mest för att får avlasta min mushand, eftersom jag använder höger hand till musen men vänster när jag skriver tyckte jag att det skulle funka bra. Jag märkte att om man jobbar som webbdesigner var det lite bökigt. Eftersom man inte "frihandsritar" speciellt mycket så tappar pennan lite av sin funktion plus att det tog längre tid än att jobba än med mus. (Detta kan säkert vara en vanesak). Om man sitter i Photoshop eller Illustrator så kanske det funkar bra med i Dreamweaver och Fireworks är det en annan sak.

 

Någon som inte håller med mig?

 

 

JediSthlm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...