Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vyer i SQL-server 2000

johan pålsson

Recommended Posts

johan pålsson

Hej !

Jag undrar ifall det finns några tumregler när det kan vara lämpligt/olämpligt att använda vyer istället för att skicka in SQL-frågor direkt (ex. via VB eller ASP).

Det är ju rätt så enkelt att skapa vyer i VS.NET exempelvis..

/Johan

Magnus Ahlkvist

Det är aldrig fel att använda vyer istället för dynamisk SQL. Du får ingen prestandavinst med vyer, men de bidrar till att din kod får lägre komplexitet, vilket alltid är trevligt, och du får heller ingen prestandaförlust.

Ett undantag från prestanda-diskussionen är då man indexerar sina vyer, då det blir bra mycket snabbare sökningar. Men å andra sidan blir det långsammare uppdateringar av underliggande tabeller, eftersom vyns index också måste uppdateras.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

johan pålsson

Hej !

Tack för ditt svar.

Det är onekligen lockande att använda vyer i samband med mer komplexa frågor, det borde vara enklare (och förmodligen säkrare också) att peka & klicka fram en vy i VS.NET än att skapa (och underhålla) en 10 raders SQL-fråga.

/Johan

Magnus Ahlkvist

Absolut! Vem har inte lyckats göra ett fel som är helt omöjligt att hitta i en SQL-sats?

Själv lutar jag mer åt att använda lagrade procedurer, eftersom de ur prestandasynpunkt oftast är bättre.

Men tyvärr är man ju av naturen lat, och därför brukar dynamisk SQL också smyga sig in i projekten - särskilt under test- och fix-fasen av ett projekt..

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

mmmm

En SP som läser från en indexerad vy... *små myser*

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...