Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spara data till databas?

Weyland

Recommended Posts

Nu är jag lite lat, men finns det någon motsvarighet till getrows som kan spara en hel row till databasen rakt av? (som finns i en array i rätt ordning då förslagsvis)

Eller hur bör man spara upp ett gigantiskt formulär med 140 fält (nej inte jag som designat databasen) till en befintlig eller ny rad i tabellen?

MSSQL2000 och ASP med VBScript.

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Magnus Ahlkvist

Spontant skulle jag ändå säga: "Gör om databasen". Men det är förmodligen inte en möjlighet för dig, om det redan finns en hel applikation kring databasen.

Så:

Använd funktionen Join, för att göra om arrayen till en sträng, kommaseparerat och eventuellt även sträng-avskiljare. Då har du kommit en bra bit på väg.

Ett alternativ är följande:

dim i
dim fld
i=0
rs.Open "SELECT * FROM tabellen WHERE 1=0",oConn
rs.AddNew
for each fld in rs.Fields
rs(fld.Name)=arrayen(i)
i=i+1
Next
rs.Update
rs.Close

Men det blir en långsam uppdatering. Förmodligen är det snabbare att använda mitt första förslag.

Någon nämnde XML - det är sannolikt också en hyfsat snabb väg att gå, men då är inte jag till någon hjälp, eftersom vi bara använder SQL7 där jag jobbar.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

Alright, lite att gå på i alla fall.. suveränt.

Mitt första val är också att designa om databasen, och det var min urpsrungstanke. Men tidsbrist gör elaka saker med en ibland :7

...men jag spyr varenda gång jag ser "enhet1_dörr, enhet1_golv....enhet9_dörr" osv som 81 fält där de flesta enheter är totalt tomma. Tyckte det var grundläggande normaliseringsförfarande att spotta ut sådant till en separat tabell. Nå, nå... jag har något att skylla på om det går segt i alla fall ;)

Och förmodligen görs inte uppdateringar särskilt ofta, 90% av databasanropen lär vara läsningar/en getrows.

Men när det funkar, då ska jag fan sätta mig på att göra om den också :)

.wey

Magnus Ahlkvist

Personligen skulle jag inte tveka att designa om databasen, just av tidsskäl. Kanske sparar man inte tid i nuläget, men tidsbrist har man alltid i utvecklingsprojekt, och då är det bättre att försenast en första gång, istället för att ständigt ligga efter och inte hinna göra det på riktigt. Ju mer applikation du bygger kring en crap-design, desto mer jobb blir det att ändra designen.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...