Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MMS funkar ej

yeppe

Recommended Posts

Hej!

Har en Nokia 3510i och Comviq som operatör.

Comviq har som bekant fria MMS just nu.

Jag får inte detta till att fungera.

För att MMS ska fungera måste jag få inställningarna av Comviq för GPRS & MMS. Detta har jag fått och installerat. GPRS funkar som det ska.

Man ska även skicka ett MMS från sin telefon för att sedan kunna ta emot.

Då jag skapar ett MMS och väljer att skicka detta så läggs det först i "Utkorgen" och det står "Sparat i utkorg för sändning".

Någon sekund efter att det sparats i Utkorgen står det: "Abonnera på GPRS först"

Så där står det ett par gånger, men till sist står det "Sändning av MMS misslyckats".

Någon som kan fixa detta? Hade varit tacksamt!

->Mvh Yeppe<-

Hej,

Du har alltså ringt till Comviqs kundservice 0200-222040 och aktiverat tjänsten MMS som jag förstår det. Det enda de själva skriver om hur man löser problem med sändningar är att prova starta om sin telefon. Samt tipsar de om att man ska köra på grundinställningarna. I annat fall kanske det enklaste vore för dig att ringa deras kundservice de borde kunna hjälpa dig tillrätta.

mvh,

Marcus

Jag har gjort enligt konstens alla regeler, men det funkar ändå inte...

Ringde Comviqs Kundtjänst, men de kunde inte hjälpa mig. De gjorde en felanmälan på kortet.

Det står som sagt när jag försöker skicka MMS:

"Abonnera på GPRS först"

Jag frågade henne på kundtjänsten om ett MMS skickades via GPRS. Det gjorde det INTE enligt henne. Det är då jag ställer mig frågan varför min telefon gnyr en massa om GPRS då jag försöker skicka MMS...

Fler tips mottages gärna!

->Mvh Yeppe<-

Ehm, ibland börjar man undra om de kan sätta vem som helst på en supportavdelning.

Då bäraren av ett MMS är GPRS så är det ej möjligt att vare sig skicka eller ta emot MMS samtidigt som du använder en annan tjänst via GPRS. Står klart och tydligt på deras egna webbsite. Om nu informationen där talar osanning vet jag inte eftersom jag inte själv använder mig av MMS.

mvh,

Marcus

Nu så fungerar det! Fick precis ett SMS från Comviq om att problemet var åtgärdat.

Felanmälde problemet i morse, och nu endast 12h senare så har de fixat problemet. Då är jag kompis med Comviq igen! :)

Ingen aning om vad de gjort, men funkar gör det!

->Mvh Yeppe<-

Om man får meddelandet "abbonera på gprs först" på en nokialur beror det på att man har fel kopplingspunkt. Ska vara wap.swipnet.se på kontant och isplnk1.swip.net på abbonemang. Är det nu så att fältet "kopplingspunkt" på gprsprofilen är tomt och man ÄNDÅ kan koppla upp mot gprs beror det på att man enbart har gprs aktiverat. Då är det bara att ringa kundtjänst och be dom aktivera mms. Om de säger att man redan har det snackar de goja. Be dom omaktivera gprsen så får man ett sms där det står "gprs aktiverat". Starta då om telefonen o skicka ett mms till dig själv och vips e det löst!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...