Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn piper men startar ej

magnusr

Recommended Posts

Har två problem.

1 När jag startar datorn så piper den 8 ggr blir tyst piper 2 ggr tyst piper 1 ggr. stänger jag av och startar datorn igen så går den igång. Vad kan det vara för fel?

2 Har köpt ett TV-kort (Pinnacle). När jag sätter in kortet händer samma som ovan men det går inte att starta om och få igång datorn. Dock funkar kortat om jag sätter i det när datorn är igång. mitt moderkort har PCI 2.2 compliant och tv-kortet är 2.1 Kan det bero på detta att datorn överhuvudtaget inte staratar?

tacksam för hjälp

Stefan Eklinder

Ditt första problem kan du säkert lösa om du kolla manualen till datorn. Där brukar stå vad pipsignalerna betyder och vad som är fel.

---

/Stefan Eklinder

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

Kolla så att alla kort och kablar sitter i ordentligt.

Det den gör i uppstarten är en så kallad power on self test (POST) där hittar den antagligen nåt fel pipen betyder någon och kan tydas i manualen eller på tillverkarens hemsida.

Tackar för svaren.

Hittade detta på moderkortets hemsida

This question relates to the 8, successive, beeps that are heard. The 8 beeps mean that the motherboard has not detected a Video Display Adapter, this can either be PCI or AGP. Please ensure the card is seated correctly in its slot.

It could also mean that there is a compatibility issue between Graphics card and Motherboard.

Så det bllir hemma och kolla.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...