Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inre turbulens, 6 grader närmare bestämt


Anp

Rekommendera Poster

Ett dubbelalbum från Dream Theater för nåt år sedan.

6 degrees of inner turbulence

 

Det tog många lyssningar innan det gick att njuta av låtarna.. Nackdelen med DT.

Men det ges en fantastisk upplevelse när man väl kommit över tröskeln.

 

Finns det nån som kan förklara handligen på skiva 2?

Går hon på knark?

Vem är han som är Monday Morning Lunatic, disturbed from time to time?

Är det "hon" som hamnar på sjukhus, och varför? Överdos?

Är det mamman som klär sig i svart varje dag?

Var det dottern som dog på sjukhuset?

 

Tja... Handlingen kanske redan är förklarad när jag tänker efter ;)

Eller finns det fler sätt att läsa handligen (som med Scenes From a Memory) ?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... Handlingen kanske redan är förklarad när jag tänker efter ;)

Eller finns det fler sätt att läsa handligen (som med Scenes From a Memory) ?

 

 

Bra musikval !!! Hmm, har inte tänkt på att man kan analysera texterna sådär noga .. typ som "paul is dead" baklänges innanför innerspåret på Abbey Road i vinyl ??? Jag brukar lyssna mest på DT:s eminenta musik :oP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lyssna mest på DT:s eminenta musik :oP

Jo, förstås :) Det också.

Jag måste bara få delge er den enorma känsla av fullbordsamhet (va? finns det ordet?) när jag fick helhetsbilden av The Great Debate klar för mig.

 

Inleds med lugn 7-takt med röster från en TV-debatt i bakgrunden om genmanipulation. Musiken växer och blir rätt tung när låtens musikaliska tema fastställs 2:43.

Den megafon-distade sången (vers) börjar kort därefter.

Refrängen (en av få DT-låtar som har en ganska distinkt refräng) är inget märkvärdigt. Bortsett från att sångaren har gjort sig av med dist-effekten nu.

Ett parti med dubblad hastighet följer. Ny vers.

Därefter kommer ett tempoladdat parti (Are you justified.. justified in taking life to save life). Lite lugnare mellanspel. Tempo-partiet återkommer och följs av refräng nr 2.

 

6:55 händer nåt. Låten byter skepnad. Vi slungas in i en 6-takt och musiken sjunker.

9:28 växer musiken och ett synt-solo presenterar sig (Jordan Rudess är fingerflink! :).

10:02 byter vi takt igen. 4-takt. Ett gitarr-solo uppenbarar sig i högtalarna. Det hörs att vi är på väg nånstans.

10:44 börjar synten och gitarren tävla om åhörarnas gunst, musiken stiger nåt enormt och kulminerar strax innan 11:25... då vi slungas tillbaka till låtens musikaliska tema för en kort stund. En återkoppling till var vi började.

Slutligen sjunker musiken undan till myllret av rösterna från den amerikanska TV-debatten...

 

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ;o) Nu blev jag sugen på att lyssna, jag tror vi skulle kunna ha extremt kul med en flaska whiskey och en gigantisk stereo du och jag .. synd bara att man är trött som ett helt bergsmassiv och måste sova .. men jag får ta med "Scenes from a memory" CD:n och ha i lurarna på tricken i morrn bitti(i dag var det Svarta Albumet som har malt i lurarna jobbet tor) :o)

 

Oups !!! Men där fanns inte den låten !!! Hmm, den måste vara på CD1 av "Six Degrees .." .. den har jag inte .. *långnäsa*

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 21:31:46 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den måste vara på CD1 av "Six Degrees .." .. den har jag inte ..

Du får väl Kazaa'a lite då ;)

Jag själv kan iofs inte överhuvudtaget lyssna på DT vid datorn. Jag får inte gjort nåt.

Antingen i bilen eller i stereon i vardagsrummet på hög volym en mörk kväll när man är ensam hemma och inga störande moment riskerar att avbryta.

 

Heta tipset nr 2: Misunderstood (från samma skiva), 3 minuter in i låten. På ett par GIGANTISKA bashögtalare och volym som inte går att höja mer..

Upplevelsen är total.... |-]

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...