Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CHELLO, SWITCH HJÄLP


tommmpa

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har sökt men inte hittat... ok...

 

Jag har CHELLO maestro som ger 4-ip adresser.

Fungerar bra när jag kör med en burk, men nu har jag köpt 2-datorer till och skall fixa ett nätverk.

Efter att ha läst en massa inlägg har jag förstått att

en switch skall fungera.

 

Bor i tvåvåningskåk med kabelmodemet och dator-1 på våning 1 och dator 2+3 i källaren.

Vill ha möjlighet till lan (mina ungar spelar cs som tokar.... och jag med...)

 

Så nu har jag köpt zone alarm pro som brandvägg och 2-switchar (netgear fs105ge) vill ha en switch på övervåningen och en i källaren.

Ja min fråga då:

Om jag kopplar in chello på uplinken (så har jag förstått det iaf) kan jag då koppla i hop switcharna??

Vilken kabel korsad??

 

Vi börjar så / Tommy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta nyare switchar kan väl själv se vad som är en "uplink" och inte, med andra ord ska det bara vara att koppla modemet till valfri port på switchen och sedan vidare med raka kablar till datorerna och den andra switchen.

 

Har du speciell uplink port ska det nog vara korsad emellan.

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 11:37:52 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar väl ok att göra så. Koppla ihop switcharna med varann och den ena till maestron. Switcharna har nog en liten knapp vid uplinkporten så man slipper använda korsad kabel.

 

Har du fyra "publika" ipadresser eller kör maestron NAT av nått slag? Om du bara har en Ipadress utåt kanske du måste ha en router också.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl funka utmärkt, blir lite kabeldragning bara.

 

Annars finns ju trådlösa alternativ men hastigheten i dessa är ju rent ut sagt värdelös, vill du slippa kabeldragning är det ett alternativ samt att du kan köra bärbara datorer vart som helst i huset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls stolligt !, fixa du en kabel imellan switcharna och Netgear switchen stöder autouplink vad jag minns så kör med vanliga raka kablar till allt.

 

Good luck !

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 12:35:15 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...