Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

analog till digital film


Peter22

Rekommendera Poster

Jag har köpt Hauppague PRV 350. Kortet har särkild hårdvara för analogt till MPEG2. Jag vill överföra från egna filmer, HI8 till digitalt. Bra kvalité om föremålen rör sig långsamt eller är stilla, men om föremålen rör sig hastigt blir det märkbart suddigt. När jag tittar på enstaka bilder syns en kraftig sågkant (fyrkant) för det som rör sig. Frågan är om det är något man kan göra något åt eller bara att acceptera. Verkar som om antingen videokameran eller kortet kör varannan rad eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa i detta läget, är att skaffa en Digital8-kamera. Dessa klarar nämnligen att läsa Hi8-band och skicka ut digital signal (iLink / Firewire).

 

Om du inte vill skaffa en sån kamera, så kör med S-video, det är den bästa analoga bilden du kan få med Hi8. En förutsättning är såklart att ditt videokort har S-video IN.

 

Det som du beskriver verkar vara att MPEG encodern gör lite för mycket jobb, om det går, ställ ner komprimeringsgrader och/eller höj kvaliteten (kräver visser mer plats, men det blir bättre)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 10:01:42 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset med Digital8-kamera. Jag anväder S-video mellan kameran och PCen. Jag försöker även köra med så stort format som möjligt. Jag tror att MPEG encodern inte hänger med fullt ut och det är här jag försöker hitta lösning. Intressant om man kunde ställa om inställningen i t.ex. i en INI-fil. Ska prova andra varianter av in signal och se om det blir samma resultat, som att ansluta en video via composit osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst ska du använda DV-PAL codec och spara som AVI-fil. När du sen är klar med inläsningen och eventuell redigering, så exporterar du hela projektet till tex MPEG2. Då behöver inte MPEG-encodern jobba i realtid, utan kan ta tid på sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig till fulla, först ut på AVI sedan till MPEG2, jag insåg inte detta förrän efter det att jag testat kortet jag köpte. Kortet stödjer inte AVI, däremot ett antal andra format. Jag hämtar i DVD standars, sedan spara en bin fil för bränning, den filen jobbar jag sedan vidare med DVD2SVCD och TMPGEnc för att nå SVDC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Man kan även använda t ex en Sony PC9E (DV kamera), som kan både spela in från analog källa och transcoda från analog till firewire/i.link i realtid utan att spela in på band.

 

/Jimmy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...