Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart tog Hdisk D: vägen


NightSledge

Rekommendera Poster

Hej.

Efter 2 timmars omstarter o omstarter o omstarter kastar jag ut följande problem som någon kan lösa.

 

Har en p2 450 med 2 H-diskar på vardera 10Gb.

På C ligger Windows 98 och på D (som den hette tidigare) hade jag lagt in Linux Mandrake.

Allt fungerade utmärk tills jag idag ville testa nägot annat.

Jag ville ha bort Linux för att eventuellt prova Win2000 eller Win Xp på den Hd´n.Jag körde win 98 startdisk för att i fdisk byta till Hårddiskenhet 2 och där ta bort partioner som gjordes av Linux vid installationen.Denna disk bstod av 2 partioner men bara en gick att ta bort (en på 13%)Kvar finns en del på 87% som heter "EXT DOS" och den är omöjlig att ta bort.Jag läste om ett kommando (fdisk /mbr) och körde det men det tog nog bara bort startvalet vid starten.

(Lilo tror jag det hette.)När jag nu startar datorn startar Windows direkt (Inget val till Linux)och det finns en D enhet på ca 700mb.Måste jag installera om Linux och göra på annat sätt för att få tillbaka hela utrymmet på D enheten.

Någon därute kan säkert detta och är välkommen med info om detta.

Jag sökte lite om detta ärende men hittade inget passande.

 

Hjälp.... Tackar på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsvejs..

 

1, du måste använda en nyare version fdisk har jag för mig. har du provat att välja alternativ 4 i fdisk, "remove non DOS partition"?

 

2, Annat alternativ, boota upp med linux installationen och när du skall partionera så tar bort alla partitioner på d disken och starta sedan om datorn.

 

3,Leta lite på nätet och ladda hem delpart och kör det. funkar bra.

 

 

Liten artikel om det hela:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q247804&

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste använda en nyare version fdisk har jag för mig

 

Stämmer, hade samma problem igår.

En nyare version grejar det.

 

---------------------------------------------

JAVA-PROGRAMMERING - överenskommelse om fika-tiderna på jobbet

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 09:30:06 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo...

Jag provade alla typer av startdisketter under ett par timmar på eftermiddan utan resultat.

Jag var på väg att dra ur Hd´n ur datorn för att låta den ligga och avsluta sitt leverne i en snödriva i väntan på att tjälen går ur marken för återfärd till jordelivet.

Hittade till slut Mandrakes installationscd och bootade upp med den.

Under installationen frågas vilken enhet som skall användas och där kunde jag plocka bort allt som Linux ordnade vid install.

Efter en omstart(953 i ordningen)fanns helt plötsligt en D enhet på 10Gb.

Nu kan man börja om med nya tester av prog o op system.

 

Tack för tipset

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...