Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NTFS-rättigheter


jonasn

Rekommendera Poster

Hoppsan.

 

Installerade om operativsystemet (formaterade hela disken), och eftersom jag hade tagit bort "Everyone" från rättigheterna på vissa mappar (på den andra disken) kommer jag inte längre åt dem.

 

Hur gör jag för att få åtkomst till mapparna och filerna igen?

 

btw.. det fungerar inte att klistra in signatur längre.. bugg?

 

//jonasn, signaturlös

---

If i learn from my mistakes, pretty soon i'll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Logga in som lokal administratör och ge ditt aktuella userkonto administratörsrättigheter. Alternativt är att som inloggad lokal administratör ändra på vilka som ska ha rättigheter på de där mapparna som du inte längre kommer åt.

 

mvh,

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in som lokal administratör och ge ditt aktuella userkonto administratörsrättigheter. Alternativt är att som inloggad lokal administratör ändra på vilka som ska ha rättigheter på de där mapparna som du inte längre kommer åt.

 

Jo, det tyckte jag också verkade vara en bra och enkel lösning. Problemet är att det inte går! :/

 

Jag kan alltså inte ändra rättigheterna där.

 

Jag har en ghost-image av min gamla installation. Funkar det att slänga in den temporärt och ge "Everybody" fulla rättigheter igen, för att sedan med hjälp av ghost gå tillbaka till den här (nya) installationen?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ändra rättigheterna per se, utan snarare 'ta ägarskap' på filerna/mappen istället. Om du trycker på knappen 'avancerat' (tror den heter så) i fliken där du normalt lägger till å ta bort användare å grupper för filen/mappen så får du upp ett nytt fönster med bland annat en flik för ägarskap. Ta nu ägarskap på filerna/mappen så ska du se att du kan ändra rättigheterna sedan...

 

Självklart behöver du ha administratörsrättigheter för att kunna ta ägarskap på filer.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ändra rättigheterna per se, utan snarare 'ta ägarskap' på filerna/mappen istället.

 

Ja, problemet är att jag redan verkar vara ägare av objekten, men ändå inte kan ändra rättigheterna. Rutorna för rättigheter är tomma, och knapparna nedanför är gråade.

 

edit: ("jag" syftar på administratörskontot)

 

Mycket mystiskt. Tror inte jag har sett just det här fenomenet tidigare.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-02-18 17:13:56 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker? Rutorna blir gråa exempelvis om du inte är ägare eller har rätt att ändra. Betänk att kontot administrator på en burk inte är samma som kontot administrator på en annan burk, så installerar du om systemet kommer din nya administrator inte att ha tillgång till förra administratorns filer... för dennes konto finns inte mer.

 

Du kan väl testa för skojs skull att ta ägarskap på filerna även om det ser ut som admin redan är ägare? Å när det är klart tryck ok å stäng ner rutorna åså upp med rutan igen å kolla...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl testa för skojs skull att ta ägarskap på filerna även om det ser ut som admin redan är ägare? Å när det är klart tryck ok å stäng ner rutorna åså upp med rutan igen å kolla...

 

Eftersom det är lite panik just nu körde jag på min ghost-teori (som för övrigt fungerar fint), men jag kommer att testa igen.

 

Alltså, det såg inte ut som att jag ens kunde ta ägarskap över posterna. Ska förbereda mig lite bättre och sen prova igen. :)

 

Tills vidare: tack för hjälpen.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns annars ett program som körs i command-läge som heter CACLS som i de allra flesta fall gör som man vill med rättigheterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gråa rutor bland rättigheterna betyder oftast att de är ärvda från objektet över. Kryssa ur "inherit-rutan" så kanske det går.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...