Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svar från Telia.


Gäst

Rekommendera Poster

Vill bara säga att Kiruna Kommun är underbar!

t.o.m. i den lilla byn Jukkasjärvi kan man få en uppkoppling på 10Mb ( i framtiden 100Mb )!!

 

Till hösten ska dessutom Karesuando få samma uppkoppling. Detta tack vare kommunens stadsnät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Tack vare brandbeskattning av Stockholm skulle jag förmoda.

 

Helt otroligt när de flesta inte ens i Stockholm kan få 10Mbit.

 

De enda ställerna man kan få 10Mbit är de få fastigheter som har en deal med BBB.

 

Sanslös politik man har i detta land.

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 16:46:13 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mycket om ADSL.

ADSL i all ära men var det inte fiberoptiska

kablar som vi (konsumenter) skulle få? Eller är de reserverade för

stora företag och den stora offentliga sektorn.

 

Det rör sig inte så myclket nu. Det har gått i stå.

ser det ut som

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen strunar fullständigt i vilket media min Internet kommer fram i... Om min ISP så vill köra i vattenledningsrören och säger att jag kan få 140 megabit den vägen så helt ok.

 

Det jag egentligen säger är att fiber är inte detsamma som blixtsnabbt internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om min ISP så vill köra i vattenledningsrören och säger att jag kan få 140 megabit den vägen så helt ok

Hehe, bra formulerat.

Koppartrådar finns till nästan varenda fastighet i hela världen.

Med DSL-teknik finns möjlighet att komma upp i hastighet på 1 Mbps över 5 km eller 10 Mbps över 2,5 km.

Vill man inte utnyttja de resurser som redan ligger nedgrävda i backen är det bara att börja betala, men det är det ju ingen som verkar vilja göra...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, folk betalar gärna, men inte mer än 200 kr per månad.... Dessutom vill man ha fullt blås på den linan. 622 megabit till varje hushåll! Tjoho! Ingen hade varit gladare än jag! GIX:en i Stockholm hade fått ha ett eget kärnkraftverk för att fungera som den skulle med tanke på all elektronik som hade krävts.

5 miljoner hushåll * 622 megabit = 3110 Terabit/s.

 

*klick*

 

Välkomna tillbaka till verkligheten!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry! Lugna ner dig!

 

Det låter på dig som om jag skulle vara en Norrlandshatare. Där har du helt fel. Vad jag skrev är bara vad jag tror efter vad jag läst och hört. Det är synd att jag inte kan hitta sidan där det står hur mycket ADSL är utbyggt i Sveriges kommuner. I Höör med sina 14 000 invånare står det 0. Inte ens i centrala Höör har Telia börjat installera ADSL.

 

Enligt ms_a så är det betydligt mindre ställen i Norrland som har ADSL. (Jo, han skriver att han bor i Norrland). Jag själv var sjuk på geografilektionerna. *ler*

 

Sommarstugeområde och sommarstugeområde... vad ska jag kalla det här var jag bor? En massa hus utspridda i skogen mellan Ringsjön och Höör kanske är en bättre beskrivning.

 

Du skriver: "Marknaden styrs av efterfrågan. Punkt." Så efterfrågan skulle vara 0 i Höörs kommun då? Vad som gäller är att Telia i alla lägen ska maximera vinsten för aktieägarnas skull. Och skiter således fullständigt i att 14 000 invånare i Höörs kommun sitter med sina slöa modem för protester från dom ger inte stora rubriker. Men att på något sätt minska den planerade utbyggnadstakten i Norrland (som jag kallar det) skulle orsaka ett ramaskri.

 

Sen att du drar in mobiltelefoners täckning längs europavägar hör ju inte hit.

 

Heja Norrland! *ler*

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag säger är att inte heller i Jukkasjärvi kan man förvänta sig ADSL inom den närmaste framtiden... Bor man där befolkningsunderlaget är lågt, kan man inte förvänta sig att Telia ska satsa pengar, som de kanske inte få tillbaka. Nu låter jag väldigt höger och cynisk här, men det är förmodligen så det är! Sedan måste ju förstås kommunpolitikerna också arbeta för att förbättra infrastrukturen med bättre uppkopplingsmöjligheter, eftersom det faktiskt kan öka befolkningsantalet i Höör...

Om jag väljer att bo i skogen, förväntar jag mig inte att alla moderniteter ska finnas! I mitt (tidigare nämnda) sommarstugeområde (ca 400 inv.) har vi inte ens kommunal VA. En del av oss (bla vi) har möjlighet till elektricitet och telefon, för vi bor tillräckligt nära (den tidigare nämnda europa-)vägen.

Väljer man att bo på det sättet så får man ta och väga fördelar mot nackdelar. Jag vill bo på landet någon gång i livet. Då får jag ge upp mina 10Mbit/s och gå tillbaka till modemet. Vill jag inte det, ja då får jag väl bo kvar i stan, med avgaser och flerfamiljshus som nackdelar.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det betalas av skattebetalarna i kiruna ( en liten del ifrån staten ). Det är upp till kommunerna själva att börja med sitt stadsnät och då får man hjälp ifrån staten ( bredband åt alla ). Det har med andra ord ingenting med att kiruna ligger låååångt i norr :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

(Vad lång denna tråden blev då!)

 

Frågade Telia om jag på något sätt kan skynda på detta med ADSL.

 

Nä, sa dom...

 

"I dagsläget är intresset för ADSL mycket stort överallt och av den anledningen tar vi inte emot några intresseanmälningar. Eftersom Telia är ett vinstdrivande företag måste man titta på vad en eventuell utbyggnad av telestationen skulle kosta. Detta vägs sedan gentemot hur många abonnenter som bor tillräckligt nära stationen för att de vid en utbyggnad ska kunna utnyttja ADSL-tjänsten. Med den teknik vi har idag är det inte lönsamt att bygga ut er telestation och av den anledningen kommer det inte att bli någon utbyggnad i år."

 

... och därmed kan jag inte göra mer med Telia.

 

Återstår Xpress som säger att om dom installerar ADSL så blir det i de stationer som Telia inte bryr sig om. Mailar gör vi fram och tillbaka, Xpress och jag. Får se om det leder till något.

 

Höörs kommun har inte svarat på mitt mail ang. deras dåliga aktiviteter när det gäller bredband.

 

Bosse, skåningen på landet.

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd om dig! Inte bara mappen är tom!! :-(

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd om dig! Inte bara mappen är tom!! :-(

 

Tycker du att jag är tom i huvudet eller? Bara för att jag inte har ADSL så innebär det inte att jag är mer tom i ballongen än vad du är! Så de så! Kom inte här och... och... eller... nå't. *ler* X 3

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på teleledningen - INTE på din skalle PUCKO *RÅGARVAR* och...hur jag nu menade ... eller??? :-D

 

JAHA! Redigerar inlägget: Jag ÄR alltså mest intelligen eftersom jag har ADSL. Att jag inte fattat DET!!

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-21 00:58:28 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...