Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svar från Telia.


Gäst

Rekommendera Poster

Mr Andersson borde få sig en smäll på käften

 

Var det inte du som var den "vänliga" busschaffisen...?

 

hmmmm.... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Var det inte du som var den "vänliga" busschaffisen...?

 

hmmmm....

 

Kom upp på bussen så är jag trevlig, men börja inte att prata om ADSL. Då blir jag arg... :)

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom upp på bussen så är jag trevlig, men börja inte att prata om ADSL. Då blir jag arg...

 

Ok, så om du hör några passagerare som pratar ADSL så åker det helt enkelt av bussen... ;(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så om du hör några passagerare som pratar ADSL så åker det helt enkelt av bussen... ;(

 

Nä men jag glor surt på dom i innerspegeln... eller höjer ljudet på radion så jag slipper höra det... *ler*

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha... jo, det är nog bättre att göra så... ;)

 

Om inte Telia kan ge bättre svar än vad jag sett här i forumet, så hade jag nog satsat på antingen ISDN eller Tiscali's Satellituppkoppling. ISDN måste du väl kunna få...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till Bosse-i skogen :-) Håller tummarna. Är det dock inte så att man inte får bo längre bort än x antal mil från närmaste x för att få adsl????

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dock inte så att man inte får bo längre bort än x antal mil från närmaste x för att få adsl????

 

Jo, 0.3 mil... (0.5 fungerar också, men det vill dom oftast inte installera)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,4 hade jag hört men var inte säker.

------

Lena Marie

"Jag vill inte passa in - jag vill passa på!"

(Cecilia Frode:s Ängelen)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappt man tror att det är sant... Att de inte ens har byggt ut i Skåne?? Jag bor i Norrland (södra, en bit in från kusten) och ställen betydligt mindre än Höör har ADSL här (jag kanske hade fel - Telia bygger ut Norrland men inte Skåne ;))Och så påstås det att monopolet avskaffades för att saker skulle bli billigare och bättre, men det ser vi ju alla hur det blev med det...;) Lycka till med ditt lokala "krig" :)

 

ms_a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappt man tror att det är sant... Att de inte ens har byggt ut i Skåne?? Jag bor i Norrland (södra, en bit in från kusten) och ställen betydligt mindre än Höör har ADSL här (jag kanske hade fel - Telia bygger ut Norrland men inte Skåne )Och så påstås det att monopolet avskaffades för att saker skulle bli billigare och bättre, men det ser vi ju alla hur det blev med det... Lycka till med ditt lokala "krig" :)

 

Nu är jag kanske ute på hal is men...

 

Ni i Norrland har Björn Rosengren att tacka för att ADSL är såpass utbyggt i Norrland. Hade marknadskrafterna fått råda så hade ni suttit med modem allihopa. När bredband var på gång så var Björn Rosengren chef för någon bredbandsutredning och det allmänna trycket från medier och så var högt ang. att glesbygden i Norrland inte skulle glömmas bort. Dessutom så var eller är Rosengren landshövding för Norrland??? Telia är visserligen ett börsnoterat företag men vem får abonemangsavgifterna från den vanliga telefonin? Jo, staten. Så påtryckningar från olika håll gjorde att ADSL utbredning blev snedvriden (om du tänker på hur det varit om marnadskrafterna hade fått råda fullt ut).

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse, har du läst denna tråd?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=400529#400535

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse, har du läst denna tråd?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=400529#400535

 

Jodå!

 

Alla ska garanteras ”funktionell uppkoppling”, det kan vara det jag har. Min uppkoppling är funktionell. Väntar med spänning på vad det verkligen innebär.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbyggnadstakten beror på många faktorer.

 

telia är minst sagt lite kinkiga med hur många de vill ha som minsta antal aktiva användare för att ansluta en station. Vilket är mycket enkelt att förklara, i alla falla för de som har aktier i företaget. Kanske inte lika lätt att förklara för en ADSL-suktande person i skogen.

 

Jag misstänker starkt i att områden där man behöver kikare för att se hem till grannen kan ha problem att få ADSL. Det finns många områden i de mer glesbebygda delarna av Sverige som aldrig kommer att få ADSL. Områden med några få hushåll inom de magiska fem kilometrarna från stationen.

 

Bosse - dig kan jag enbart reommendera ta kontakt med dina grannar i området och se om de är intresserade av ADSL. För om du lyckas få upp ett tillräckligt stort intresse, då ska du se att även Telia börjar röra på sig.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, men fortfarande - de kräver troligen även de ett visst intresse i området.

 

Fixar allat själva - även att dra den fiberkabel som behövs till riktigt gamla ensamma stationer i änden på en gren?

 

Nja, då behövs det verkligen ett stort intresse i närområdet runt stationen.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse - dig kan jag enbart reommendera ta kontakt med dina grannar i området och se om de är intresserade av ADSL. För om du lyckas få upp ett tillräckligt stort intresse, då ska du se att även Telia börjar röra på sig.

 

Det är precis det som jag försöker att göra. Men då måste jag veta var i skogen telestationen är gömd och vilka som är anslutna. xpress.se vill inte tala om vilka som är anslutna men vill samtidigt att jag samlar ihop namn, moment 22!

 

Väntar på svar från Telia som fått samma fråga. Det är inte så tätt mellan husen här (sett från en skånings synvinkel). Telestationen kan vara placerad var som helst och ha ett stort område att betjäna. I mitt område kan inte intresset vara så stort då många är i sina hus bara ibland. Men en liten bit bort bor det mer folk permanent. Är jag bara kopplad till deras station så... den som väntar och tjatar får se!

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs så låter de skanova dra dit nån kabel av nått slag men de sätter dit egen utrustning och sånnt. runt 40 pers behövde de väl för att gå vidare.

 

Mer infor finns i faqen på www.xpress.se

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar med spänning på vad det verkligen innebär

Vi är nog många här som hoppas på det bästa för din skull!

 

"Snabbmakaroner avrådes ifrån, de blir alltid för mjuka. Har man tid att leva, så har man tid att koka riktig pasta!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse!

 

Månadens skribenter

 

Namn Inlägg

1. Bosse-i-skogen 349

2. Weyland 197

3. Maratonmannen 195

4. TicoRoman (Almir) 185

5. Radiogogo 174

6. Mr Andersson 171

7. Lena Marie 161

8. Jimmie Pettersson 159

9. TN² 141

10. Zigma2 136

[Tidigare månader]

 

Hur hög telefonräkning har du egentligen egentligen?

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse!

 

 

Månadens skribenter

 

Namn Inlägg

1. Bosse-i-skogen 349

2. Weyland 197

3. Maratonmannen 195

4. TicoRoman (Almir) 185

5. Radiogogo 174

6. Mr Andersson 171

7. Lena Marie 161

8. Jimmie Pettersson 159

9. TN² 141

10. Zigma2 136

[Tidigare månader]

 

 

Hur hög telefonräkning har du egentligen egentligen?

 

[Esc]

 

 

Ojdå! Och bara inlägg om mina problem... *ler*

 

Interneträkningen? Senast på 550: - nå't tror jag. Inte så farligt va? Så länge det inte går över 70 tim så klarar jag mig med 300 spänn/mån. Spray fast pris 70 heter abonnemanget (ett tips till alla modemsurfare!) Med ständiga uppkopplingar och nerkopplingar vid skrivande av långa inlägg så minimeras kostnaden. Men ni är ju så trevliga här på Eforum så jag får betala per min efter dessa 70 timmar...

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!"

 

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 14:01:09 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första: Norrland är lika lite ett landskap som götaland, alltså är inte Rosengren landshövding här. Jag bor dock i NORRBOTTEN, dit han en gång i tiden deporterades som landshövding (efter Tabuaffären).

 

Inte många här har ADSL heller, och INGEN som bor utanför tätort har det. Du sade att du bor i ett sommarstugeområde? Inte f-n förväntar jag mig ADSL i min stuga. Där är vi 400 personer som har stuga, men ingen har då visat några tendenser till att kräva ADSL-utbyggnad. Bredband har man möjligtvis inne i stan, men här är det BARA Telia som erbjuder (alla andra erbjuder bara i södra delarna av vårt land).

 

När jag åker hem efter en viss europaväg, fungerar inte min mobiltelefon. Bara en sådan sak! Ni har det förbannat bra som bor i de civiliserade delarna av landet, där GSM-nätet funkar (Vi är tvingade att välja Telia, det enda som funkar här, och inte ens det funkar överallt), och man kan få bredband i princip varenda tätort. I Luleå bor det 70000 invånare. Tacka f-n för att man kan få bredband där, konstigt vore det väl annars??? Enligt Höör kommuns hemsida bor det ynkliga 14000 invånare i hela kommunen. Då tar det ett tag innan man får ADSL... Och att marknadskrafterna skulle ha gjort saken annorlunda?? Tillåt mig tvivla. Självklart hade man även då byggt ut i större kommuner först, och i mindre sedan. Efterfrågan styr tillgång, vetdu.

 

Norrland börjar vid Gävle. Det är 90 mil dit för mig. Vart kommer du om du åker 90 mil rakt söderut? Tror att du känner lika lite att du och de bor på samma ställe, som jag känner för de som bor i Gävle.

 

Edit: stavfel

----------

Ipsa scientia potestas est

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 15:17:48 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har det förbannat bra som bor i de civiliserade delarna av landet,

 

Javisst, och även du är välkommen hit!

 

Vart kommer du om du åker 90 mil rakt söderut?

 

Italien?

 

90 mil rakt norrut kommer även vi till Gävle, vi kommer till och med något längre upp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med det hela är att bara för att vi bor norr om Gävle, tycker bosse att vi är förfördelade när det gäller tekniska framsteg. Marknaden styrs av efterfrågan. Punkt.

 

Jag hade viljat bo i de södra delarna, om man kunde ha samma fritidsintressen där som här. Tyvärr är det lite svårt att köra skoter eller åka utför i Stockholm City. Jag har vildmarken om husknuten, men bor ändå komfortabelt och relativt centralt.

 

Edit: För övrigt kom jag på att man får ju göra vissa eftergifter om man vill bo bra...I lägenheten jag bor nu har jag gratis 10Mbit, men grannarna är högljudda, och det är svårt att få tvättstugetid. Dessutom är bilinbrott mycket vanliga här. Men det var värt det för den fria fasta uppkopplingen... När jag blir "stor" (slutar studera) ska jag nog flytta ut i obygden, där man inte hört talas om något bredband. Då får man väl leva med det.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 18:56:05 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker starkt i att områden där man behöver kikare för att se hem till grannen kan ha problem att få ADSL. Det finns många områden i de mer glesbebygda delarna av Sverige som aldrig kommer att få ADSL. Områden med några få hushåll inom de magiska fem kilometrarna från stationen.

 

Fast i glesbebyggda områden brukar det vara vanligt med radioLAN, t.ex. i Härjedalen kör man med detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...