Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett gott råd...


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Jag har ett grafikkort, ATI All In Wonder, som i dagens läge känns lite gammalmodigt och avslaget ! När jag en gång köpte det så var det i avsikt att med dess hjälp skyffla videodata ut och in, från och till videokamera och/eller videobandspelare analogt.

Idag kör jag med digital videokamera och mina data går via firewire. Mao så är grafikkortet inte alls involverat i den hanteringen längre.

När jag tittar på mina alster, som jag i många fall har spart som DivX nedbrända på en CD, skulle jag gärna vilja se detta på TV:n i stället för på dataskärmen, mycket för det större bildformatet. Mitt grafikkort medger f n inte någon kvalitet att tala om vid överföring till TV-Out, då TV:n får samsas med dataskärmen om en delad signal. Dessutom måste jag in i inställningsmenyerna och ändra o s v.

Jag kör sällan några spel, men det händer, så jag är inte ständigt beroende av någon häftig grafik enkom för spel. Desto mer av ett grafikkort som ger en hög och jämn kvalitet på både dataskärmen och TV-signalen, och utan att jag måste göra en massa omställningar av grafikkortet varje gång.

Frågan är nästan ställd redan: Vilket grafikkort ska jag sikta in mig på ?

Behöver inte vara något svindyrt värstingkort, bara det håller måttet för bra videokvalitet !

 

Med vänlig hälsning

 

Karl-Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är ingen expert, men efter mina liknande efterforskningar verkar det som att ATI Radeon-familjen har något bättre kvalitet på TV/video-ut än vad nVidia Geforce har. Själv har jag ett Radeon 9500 Pro som ger väldigt bra bild vid visning av film på TV. Det kan jag rekommendera. Bra för spel också =)

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Radeon-serien har fin TV-out. *skryter*

 

Jag säljer fortfarande mitt ljuddämpade ATI Radeon 7500-kort för en femhundring. Du står för frakten. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får hålla med om att TV-out på GeForce suger!!

Har ett Asus 8440 med riktigt dålig bild ut till tv och krånglig att konfigurera också. Däremot så är det kanonkvalité på bilden på ett TV-out på det Matrox G400 som sitter i en av de andra datorerna här hemma. Enkel att få igång och med en DVD-max funktion som gör att film i fönster på dator fyller hela tv-skärmen och du kan sitta skriva, surfa utan att störa filmen. Helt kanon!!! :thumbsup:

 

För spel är det kort ingen hit ... men det va ju inte det de va frågan om här ... :)

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 08:32:21 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vill bara fylla på med (tipsa om) den bekväma Alt+F5 funktionen som gör det enkelt att växla mellan monitor och TV. Gäller ATI-kort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, för era råd ! Jag har satt stort värde på dem som en fingervisning om hur jag ska välja. Har även rådfrågat på andra håll och även där fått veta att ATI gör bra kort för mitt ändamål.

Jag har bestämt mig för ett Sapphire Radeon 9100 !

Det lite häftigare ..9500 har nog lite för mycket av lull-lull som inte jag har så stor nytta av (tror jag !).

Jag har fortfarande mycket att lära mig, men jag håller tummarna fär att det ska gå bra också den här gången !

 

Med vänlig hälsning

 

Kalle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...