Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med MySQL-databas


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Varför blir det fel på följande kod?

 

           <?php

             If($_GET['do'] = "add") {

               $open = mysql_connect("C:\mysql\data\", "username", "password");
               $dbinfo = mysql_db_query("databasen", "INSERT gast (NAMN, MEDDELANDE, MEJL, HEMSIDA, ORT, IP, DATUM) VALUES ('$_POST['namn']', '$_POST['meddelande']', '$_POST['mejl']', '$_POST['hemsida']', '$_POST['ort']', '$ip', '$datum')");

               mysql_close($open);

             }

           ?>

 

Felmeddelandet jag får är:

 

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in C:\gastbok.php on line 148

 

Någon som vet?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta i din kodsnutt är detta:

 

$open = mysql_connect("C:\mysql\data\", "username", "password");

 

Jag föreslår att du läser på mer hur PHP sköter koppling till mysql på denna sida: http://www.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php

 

Du måste alltså koppla till en databasserver, inte till en katalog i filsystemet.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är svårt för mig. Jag har aldrig hållt på med PHP innan och jag har aldrig hållt på med MySQL innan, bara ASP och Access-databaser. Nu är det bara så att Access-databaserna inte räcker till.

 

Angående problemet; är det bara att skriva vad datorn heter? Jag har ju installerat MySQL i c:\mysql\ och det är där databaserna ligger också, tor jag :). Jag vet inte riktigt hur jag har det, förbannat invecklat det här med MySQL.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad datorn heter eller IP adressen. Troligen IP adressen eftersom du annars måste ha en DNS server eller datornamnet uppskrivet i din hosts fil.

 

Om mysql ligger på samma maskin som webservern så kan du skriva localhost där istället för sökvägen till en katalog.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm... för er nybörjare rekommenderar jag definitivt en läsning av en enkel tutorial hos antingen

webmonkey.com

devshed.com

devarticles.com

 

Där har de mycket grundliga och mycket enkla genomgångar av små PHP/MySQL applikationer, det hjälper er att komma på banan, därefter är det relativt enkelt att köra själva.

 

Utöver dem här har ju IDG en alldeles utmärkt artikelserie om PHP/MySQL på sin WebStudio site. Läs den, mycket bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...