Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASUS


kopparn

Rekommendera Poster

Hej jag har en Asus 40* USB2 och Windows 98

Efter att jag har gjort en formatering och om-installation av datorn till sitt ursrung så hittar

inte datorn den nya enheten, dvs min Asus. HAR tittat i enhetshanteraren, där finns den inte. Är det nån som kan ge nåt tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid installtion av OS kan det vara idé att börja med en så ren dator som möjligt (typ CD och Grafikkort, ingen mer hårdvara) och när installationen är klar och allt funkar koppla in varje nytt tillbehör i tur och ordning, tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Win98SE, om inte ligger väl problemet där då Win98 i sitt första utförande ej stödde USB.

 

Men om du har tillgång till några drivrutiner så går det kanske att lösa den vägen.

 

Eller så syns inte enheten helt enkelt. Händer det något om du ansluter en enhet till porten?

 

 

[Tillägg]Fungerade det innan ominstallationen? Något annat som är förändrat i datorn.

/T

 

[inlägget ändrat 2003-02-17 19:31:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade också att ansluta mitt D-Linkmodem till

samma usb-port och det hittades direkt.Men inte min ASUS CRW-4012A-U

 

[inlägget ändrat 2003-02-17 22:49:25 av kopparn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser att jag missupfate frågan en aning i mitt första inlägg...

 

Det är alltså en extern CDRW-spelare som ska anslutas via en USB2.0 kontakt, men spelaren/kontakten vill inte riktigt.

 

1: Sitter det någon annan enhet på USB som kan störa? Koppla bort allt annat och anslut spelaren som ensam enhet på porten.

2: Extern strömkälla? Fungerar den?

3: Har du några drivrutiner till spelaren? Installera dessa för hand innan du ansluter spelaren.

 

 

http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=CRW-4012A-U

http://www.asus.com/products/optical/crw-4012a-u/overview.htm

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, som sagt den fungerade innan jag formaterade datorn. Det finns ju två USB-portar, på den andra har jag D.Link modemet, precis som förut. Jag har vad jag förstår laddat hem senaste drivisen till brännaren

när den har hamnat på skrivbordet,hur gör jag sen?

Det finns ju också Asus drivrutin på Neroprogrammet

När jag startar om datorn och kollar i enhetshanteraren

så finns det en enhet, men den hittar den inte, om jag

har förstått det rätt. När man har W98SE så ska det komma

upp nästa o nästa osv när man installerar asos CRW-4012A-U. Jag börjar misstänka att jag kanske har slarvat bort installationsskivan,jag kommer inte ihåg om det var nån sån med. Eller ska jag formatera om datorn igen kanske. PS Den gröna lampan lyser när brännaren är på, men jag har hört att något kan krascha

om man inte stänger av den som man ska, innan man stänger av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, situationen börjar klarna.

 

Tittade till i manualen, och där finns mycket riktigt en instruktion över hur man korrekt ska koppla från spelaren för att undvika eventuella problem. Men iochmed att du inte fått igång spelaren så ärväl inte detta aktuellt.

 

Om du utför denna serie, vilket resultat blir det.

1: All utrustning avstängd, dator och Cd-spelare.

2: Se till att CD-spelaren är den enda enheten som är ansluten till USB. Inklusive alla övriga USB-kontakter.

3: Starta datorn.

4: När datorn är klar, starta CD-spelaren.

 

Någon hårdiskaktivitet vid start av spelaren? Något som vill installeras? Kan du se enheten i enhetshanteraren eller i utforskaren?

 

Nero ska inte ha något att göra med processen fram till nu, undersök enbart om du kan accessa enhten, läsa från någon skiva i den.

 

Om du nu har Nero installerat, kan du alltid testa att avinstallera det och sedan försöka få igång spelaren enligt ovan. Testa att läsa först, sedan nå den med brännarprogrammet.

 

Ett men - om datorn nu är helt nyinstallerad kan det vara enklare att göra om allt från början än att föröska hitta vad för fel som har uppstått.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...