Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sims Unleashed kraschar

RB

Recommended Posts

Hej...

Jag har ett nytt problem som jag tror kom när jag installerade nya directX 9!

Mina barn har alla Sims -spelen i originalutförande, alla köpta i butik. Innan så hade jag directX 8.1 som den senaste, men har nu alltså en nyare version.

Problemet visar sig så här...precis när Sims -spelet (det senaste Unleashed) har laddat in allting och grafiken ska till att precis börja vid det läget där man ser alla husen och gatorna i fågelperspektiv, så kraschar datorn och bilden går tillbaka till windows skrivbord??? Jag har provat att dra ner från fullgrafik etc.

Grafikkortet har de allra senaste grafikdrivrutinerna från Nvidias websida! Det är version 41.09, daterat 2002-11-18. Hämtade hem den igår den 15/2-03.

Kan någon hjälpa mig? och hur gör jag för att få bort directX 9? Det finns ju ingen Uninstall? Jag skulle vilja veta vart någonstans i webnätet man kan hämta äldre directX versioner, typ 7 eller 6, för att på så vis köra över nuvarande!

Hälsningar

/RB

Vilket OS har du?

Är det ME eller XP kan du völja att med hjälp av Systemåterställning gå tillbaka till en tidpunkt innan du installerade version 9.

Varför skulle det vara DirectX som är problemet ? Tror snarare det är drivisarna, nyaste är inte alltid bäst när det gäller Nvidias drivrutiner.

Man får hitta de drivrutinerna som är stabilast och snabbast (i andra hand) för det kort man har, har man ett äldre kort som Gf2 och ännu äldre bör man garanterat inte köra med de nyaste drivisarna som är optimerade för gf4.

Testa äldre drivisar som 30.82 till exempel.

Sen förutsätter jag att du installerat VIA drivisar och dylikt (om du nu har VIA chipset).

[inlägget ändrat 2003-02-16 15:38:28 av qwerty99]

Hej "qwerty99"...

Mitt moderkort är "Microstar MSI K7N420 Pro" med nVidias nForce chipset! Alltså INTE Intel eller VIA chip!

Det integrerade grafikchippet är GeForce 3 Ti 200 64MB 4X AGP.

Moderkortet är så gott som nytt...köpt i december 2002. (BIOS 2002-10-11)Uppgraderat BIOS i januari 2003.

Mig veterligen så är nVidia ganska nya på moderkorts chipset med deras egna nForce!

Till "Maratonmannen" vill jag meddela att OS är winXP proffessional engelsk. CPU AMD Athlon 1200mHz!

RB.

Jag kan nämna att jag hade problem med Sims House Party som kraschade hela tiden .. det var ljudkortsdrivisarna på ungarnas dator .. dom har Windows Me och då "ska" det vara nya wdm-drivrutiner(Crystal CS 4232) .. men det var alltså dom som karaschade Sims .. det hoppade också tillbaka till skrivbordet .. sen jag testade med vxd-drivrutinerna för Windows 98 i Me har det fungerat fläckfritt .. inte en enda krasch .. mao, kolla även ljuddrivisar !!!

Jag har ett Turtle Beach Santa Cruz ljudkort! Nu har jag varit inne på deras website och downloads drivers!

Det finns tyvärr bara vxd-drivrutiner till Windows 9x och ME. Den heter VxD drivers v.4081.

Jag har ju Windows XP och vågar inte därför använda andra drivrutiner som inte stöds av mitt OS.

Det enda som finns att hämta hem till Windows XP är WDM filer som heter WDM v.4161

Kanske någon annan vet var jag kan eventuellt hitta vxd-drivrutiner till mitt ljudkort? Ljudchippet heter Voyetra och jag har också varit på deras website, men inte hittat någonting!

RB.

Varför inte använda wdm-filerna då?

WDM=

Short for Windows Driver Model, a driver technology developed by Microsoft to create drivers that are source-code compatible for Windows 98, 2000, Me and XP.

[inlägget ändrat 2003-02-16 19:03:23 av Johan A.]

Hej "Johan A"...

"Blekis" skrev att när han körde wdm-filerna så kraschade hans Sims! Sedan bytte han och kör vxd och då funkar det!

Därför skrev jag som jag gjorde. Jag kör just nu wdm-drivrutiner på ljudkortet, men mina barns Simsspel fungerar inte!

Då tänkte jag prova det förslag som "Blekis" skrev om, men hittade alltså INGA vxd-drivrutiner till winXP OS!

RB.

Då tänkte jag prova det förslag som "Blekis" skrev om, men hittade alltså INGA vxd-drivrutiner till winXP OS!

Det stämmer. Vxd fungerar inte i XP, som juh är ett derivat av NT/Windows 2000, Me var det sista Microsoft OS som delvis använde dessa drivrutiner. Min poäng var att du skulle försöka hitta en annan drivrutin som fungerar bättre(nyare ? men inte alltid), men vxd kan du glömma, funkar inte i NT ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...