Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fast IP-adress


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska skaffa ett internetabonnemang med fast IP-nummer utåt. Vad jag undrar är om jag kan registrera en .nu-domän och koppla den vidare till mitt IP-nummer eller måste jag ha någon DNS-server?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste inte ha en (för det mesta två dns servrar) utan du kan lägga dessa uppgifter hos något annat företag. tror du kan välja det när du reggar .nu domänen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyrt-nej.

Svårt-ja. Du måste ha järnkoll på hur DNS funkar och hur du skall göra - åtminstone om du skall sätta upp en DNS server som skall ge "skarpa" adresser mot internet. Men sedan så beror det ju på vad du menar med abonnemang med fast IP adress. Är det en "äkta" internetlina så har du lagt upp en massa pengar så då kan du ta kontakt med din ISP, du har ju support i ett sådant avtal.

 

Om det är någon form av kabeltvinternet, DSL eller liknande så finns det redan en DNS hos din ISP som du befinner dig bakom och då sätter du inte upp en egen DNS server utan att ta kontakt med densamma.

 

Och i varje fall så finns det ju utmärkta lösningar som redovisas i ovanstående inlägg så det finns ingen anledning att skaffa dig flera gråa hår än nödvändigt..

 

Mvh

 

The Fnul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska lätt att dra igång en DNS implementation. Stoppa in BIND på en Linuxdator och så...

Men det är ganska jobbigt, speciellt om man måste in och peta i de oftast textbaserade inställningsfilerna så är man nybörjare är det nog enklast att hitta någon som gör det åt en...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...