Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det verkligen fred vi vill ha


MH

Rekommendera Poster

Tjenis alla pezemister, linux-tottar, macolios och alla andra. Eftersom kriget verkar lite avstannat tänkte jag slänga in mina egna fördomar och bevisa min okunnighet på området. Någon borde ju reta upp sig på något.

 

 

Mac OS = Har inte använt det själv på länge. Av någon anledning, som jag inte begriper mig på, är det lättare att lära folk att arbeta vid en mac än med en win 9x maskin. Eftersom man nästan måste köra M$-office och andra M$ program antar jag att skillnaden mot en win 9x maskin är ganska liten i praktiken. Den antika minneshanteringen var i alla fall ganska användbar när man ville tvinga någon gammal häck att köra tex webserver på heltid.

 

Win 95 = Kan vara buggigt, men den kraschar ganska förutsägbart. Buggarna är kända och kan i viss mån undvikas. Man vet "var man har det".

 

Win 98 = Snyggt, snabbt och odugligt installationsprogram. Måste köras minst 2 gånger. Bjuder hela tiden på nya överaskande buggar (förlåt, menade odokumenterade finesser). Går att använda när man har stängt av alla animationer, aktiva skrivbord och annat skit som slöar ner och kraschar systemet (dvs om man hittar i sitt register och grabbarna på DR data är snälla). Förstår inte varför man ska byta ut 95-an.

 

OS-2 = Gillade det skarpt "när det fanns" Verkar stendött på programfronten. Först skulle det konkurera med win 3.11 och win 95(överlägset, men ingen programutveckling när 95-an kom). Sen skulle det visst bli den perfekta servern. Var enligt mina vänner överlägset dåvarande NT-versioner, gillades tom av mac-folket. Vet inte varför den dog. Det senaste jag hörde var att det skulle vare en ruggig Kaffe-kokare (eller var det nu var med Java).

 

NT= ingen erfarenhet

BeOS= Ingen erfarenhet

 

Unix i största allmänhet (mest Solaris, ganska gamla erfarenheter)= Stabilt, trevligt system som kan vara väldigt användarvänligt; OM någon intresserad /välbetald person administrerar det hela, så kan man mötas av ett snyggt och lättarbetat system som inte gör något väsen av sig.

 

Linux = Det lilla (väldigt lite) jag har sett av linux har varit ganska avskräckande. Även om en Redhat distribution är sååååå enkel så vet jag inte om jag vill sätta av den tid som krävs för att lära mig det hela.

 

Jag såg att Corel säljer en färdig maskin med Linux, Wordperfect, Gimp etc. Processorn är en StrongARM (vad nu det är) så man slipper både intel och mac. Fint va, hela kalaset finns från 500$

http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=990106-CS1

 

Sensmoral?

Donkey-Kong på Game and watch var roligt och jag skriver lika illa på en cray som på en skrivmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...