Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Upgradeware?

brorsan

Recommended Posts

http://www.upgradeware.com/english/product/slot-t/slot-t.htm

Blev lite nyfiken när jag såg denna :) Hur funkar det egentligen? Ta t.ex. min server, en slot1-P2 på 300MHz. Bussen ligger på 66MHz och multipeln således på 4.5, hur löses det när man slänger i en celeron på t.ex. 1,3GHz och en 100MHz buss? Hur på verkas resten av komponenterna i datorn?

/brorsan

http://www.brorsan.com

Jag har nyligen uppgraderat 4 gamla datorer (PII 400 MHz och PIII 400/450 MHz) med Slot-T från Upgradeware samt Celeron 1200 MHz och kan konstatera att det fungerat klockrent och stabilt. Processorprestanda ökade med 300% enl Sisoft Sandra. Antagligen måste du uppgradera Bios så att det klarar PIII (och stora diskar). De moderkort jag uppgraderade var alla QDI BrillianX 1 eller 1S. Moderkortet rapporterar vid uppstart att processorerna går i ";68 MHz" men det är inget att bry sig om.

Mina FSB var alla 100 MHz så jag har inte haft "nöjet" att bråka med 66 MHz. Multipeln på ditt moderkort behöver du inte bry dig om, det sköter adaptern om. Jag tolkar informationen på Upgradewares sida som så att om du har 66 MHz så kommer multipeln på adaptern att anpassas uppåt istället. Övriga komponenter påverkas inte alls, men du kommer kanske märka tydligt vad sega de gamla hårddiskarna är egentligen... Och det trötta grafikkortet skall vi inte tala om...

Databyggarna http://www.databyggarna.com säljer adaptern. De har bra info om Upgradeware på sin hemsida.

/G-2-P

TAckar för infon!

Tyvärr upptäckte jag att det var ett LX-kort jag har, så det blir nog ingen uppgradering ändå :( 260+564kr för en adatpter och 1300MHz Celeron2 hade ju varit en trevlig uppgradering annars...

/brorsan

http://www.brorsan.com

CJ Björkdahl

Är inte P2 och P3 samma processor egentligen?

Då borde väl man inte behöva uppgradera BIOS så att den känner igen P3?

Det enda jag kan komma på i skrivande stund är att multiplarna behöver uppgraderas till högre. (Men det borde väl också adaptern slot-to-socket sköta om?)

MVH

pedagogen

Det är möjligt att det är samma, men något funkade inte första gången jag testade på en P2 så jag antog att det hade med processorn att göra. Jag kom till QDI:s bootlogo men sen frös datorn där. Efter uppdatering till nytt bios så var det inga problem. Sen finns det ju all anledning att uppgradera bios iaf om man vill ha stöd för stora diskar t ex.

Det enda jag kan komma på i skrivande stund är att multiplarna behöver uppgraderas till högre. (Men det borde väl också adaptern slot-to-socket sköta om?)

Ja, som jag skrev, multipeln sköter adaptern om ifall jag förstått Upgradewares info rätt. Man skall bara vara noga att välja rätt FSB i moderkortets bios och med byglingarna på adaptern. Moderkortets egna multipel är m a o satt ur spel.

I mina 4 datorer behövde jag inte göra mer än att uppgradera bios och byta slot-kort. Alla byglingar var rätt med fabriksinställningen på Slot-T adaptern.

Det blir ju inga fartmonster men med tanke på kostnaden (< 1000 kr/st inkl kort, processor och fläkt) så var det värt pengarna. T o m lite nyare spel fungerar ju nu.

/G-2-P

• 2 weeks later...

Detta är sååååååå najs!

När man sitter som Admin på företaget så kan man inte ha en egen superdator, det sticker i ögonen på folk. Jag har en äldre Dell GX1 PII 400 som var vanlig förr i företaget. Nu när alla har bytt till Compaq EVO P4 1,8 har jag kvar min dator.

"Ja, här på dataavd. har vi ingen gräddfil inte, ohh nej titta ska du se." Sitter fint när folk klagar på compaq.

Det är bara onödigt att säga att den är trimmad till Celeron II 1,3 och har IDE RAID 2x7200RPM + 512MB RAM.

Jag fattar inte att Celeron II är mer uppskattad, den är bussnabb. Piskar lätt P4 1,8.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...