Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gymnasiet - kärnämnen


TicoRoman

Rekommendera Poster

Hade nyss en diskussion med en kompis angående vilka ämnen man får reducera respektive flytta över från betygen till samlat betygsdokument, så att det inte syns i slutbetygen.

 

Hon läser naturvetenskapliga programmet, och kommer få IG i Fysik B. Hon säger att kursen är ett kärnämne och att det inte får varken reduceras lr flyttas bort.

 

På min gymnasietid, för inte så länge sedan, vet jag att flera kompisar reducerade bort Fysik B. Jag har dåligt minne, men jag tror att även jag flyttade kursen till samlat betygsdokument. (hade flera hundra poäng för mycket)

 

Kärnämnen är ju tex Matte A, Svenska A, Religion A osv.. dvs kurser som alla måste läsa oavsett program, så Fysik B kan inte vara kärnämne det vet jag...

 

Hur är det nu? Kan man flytta Fysik B?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 20:59:11 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tico,

 

Du har helt rätt. Kärnämnena är engelska, estetisk verksamhet, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, samhällskunskap, svenska (alternativt svenska som andraspråk) och religionskunskap.

 

Därmed är inte Fysik B ett kärnämne och kan flyttas ur ett samlat betygsdokument och ersättas med ett annat betyg om ett sådant lästs.

 

Däremot kommer det fortfarande finnas med i slutbetyget eftersom det är ett karaktärsämne.

 

 

Sådär, lite klarare hoppas jag. Annars är jag alltid till tjänst :)

 

 

.dune.

==============

Tempus fugit

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 21:12:24 av dune]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det då med meritvärdet?

Räknas det på slutbetyget eller på samlat betygsdokument?

 

Och sedan, Fysik B är väl inget karaktärsämne?

Ett karaktärsämne är väl ett ämne som alla läser, som läser samma program, oavsett inriktning?

Fysik B är väl bara obligatoriskt för dom som läser NV och inriktning naturvetenskap?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, lite klarare hoppas jag. Annars är jag alltid till tjänst :)
Känns som att jag blandat ihop det här med samlat betygsdokument. Jag menar så här:

 

1. Slutbetygen (utifrån dessa betyg beräknas betygsgenomsnittet vid vidare studier osv...)

 

2. Samlat betygsdokument (alla betyg som man flyttat bort från 1, om man har poäng över. dessa kurser räknas inte vid beräkningen av betygsgenomsnittet vid vidare studier, men kan avändas som intyg att man har ett visst behörighet med en kurs som finns i 2).

 

Rätt eller fel?

 

 

Sedan vet jag inte riktigt vad som är ett karaktärsämne. Antingen fanns det inte för två år sedan, eller så har jag bara varit ouppmärksam och inte hört talas om det... :)

 

Och viktigaste frågan: Går det att "flytta bort" och ersätta med en annan kurs, så att ett i IG i den stora Fysik-kursen inte drar ner genomsnittet?

 

Om nej - hur tusan gick det då för två år sedan?

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 21:31:32 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det då med meritvärdet?

Räknas det på slutbetyget eller på samlat betygsdokument?

 

Meritvärdet räknas på slutbetyget.

 

Och sedan, Fysik B är väl inget karaktärsämne?

 

Kan missta mig själv där angående begreppet karaktärsämne. Min poäng är att det inte är ett kärnämne i alla fall.

 

EDIT: Se nedan, jag reviderar mitt svar ang meritvärde och slutbetyg. :)

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

[inlägget ändrat 2003-02-15 21:55:44 av dune]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Samlat betygsdokument (alla betyg som man flyttat bort från 1, om man har poäng över. dessa kurser räknas inte vid beräkningen av betygsgenomsnittet vid vidare studier, men kan avändas som intyg att man har ett visst behörighet med en kurs som finns i 2).

 

Rätt eller fel?

 

Med ett samlat betygsdokument menar jag det dokument du kan sammanställa kurser till samma poängsumma som du borde ha och där du alltså kan räkna bort de poäng du inte vill ha med. Förutsatt att du fortfarande har rätt antal poäng.

 

En person som inte fullgjort sin gymnasieutbildning kan också ta ut ett samlat betygsdokument just för att visa vilka kurser han/hon gått.

 

Sedan vet jag inte riktigt vad som är ett karaktärsämne. Antingen fanns det inte för två år sedan, eller så har jag bara varit ouppmärksam och inte hört talas om det... :)

 

Som du ser ovan så råder det lite oklarheter över exakt vad ett karaktärsämne. I ett av skolverkets dokument står följande:

 

Karaktärsämneskurserna han vara gemensamma för ett helt program, gemensamma för en viss inriktning eller valbara inom ett program.

 

Låt oss anta att stavfelet "han" skall vara "kan" så är innebörden rätt självklar...

 

Och viktigaste frågan: Går det att "flytta bort" och ersätta med en annan kurs, så att ett i IG i den stora Fysik-kursen inte drar ner genomsnittet?

 

Som vi tolkar det, (jag och min flickvän efter väldiga diskussioner) så går det inte att flytta bort kursen men däremot går det att räkna meritvärdet på andra kurser än de i slutbetyget. (Detta gör att jag genast tar tillbaka det jag sade ovan...)

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...