Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

trögt nätverk


malle

Rekommendera Poster

jag har precis skaffat mig en ny dator en p4 bra på alla sätt och vis förutom att när jag nu skulle testa nätverket jag har en gammal dator en p2 400 Mhz så gick det skittrögt att skicka över filerna. En 700 mb film tog säkert en hel timme att dra över och jag har 100 mbits på båda datorerna och en 10/100 mbit switch och jag vet att min gamla dator har fungerat bra i nätverk innan med andra nya datorer jag har xp på den nya och windows 98 på den gamla vad kan det vara för fel nätverskortet på den nya datorn är ett inbyggt sådant på moderkortet moderkortet heter Asus Motherboard p4s8x/lan-UAY

 

kan det vara några inställningar på den nya datorn eller vad tips tack!!!

tack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Du kan kolla att dina nätverkskort är rätt konfigurerade. Att de använder den högsta hästighet och de kör med fullduplex kommunikation. Med vissa kort som t.ex. 3Com följer ett diagnostik program och då brukar man se om det uppstår krokar och s.k CRC errors. Det brukar tyda på felatikg inställda kort.

 

Det kan bli andra faktorer men börja felsökning med detta och sedan kan vi föreslå andra metoder om problemet fortsätter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var kan jag jag kolla om jag har felinställda nätverkskort ifall jag inte har ett sådant där dignostik program som jag inte har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu kollat på alla inställningar om nätverkskortet som jag kunde hitta men jag hittar inget fel inte på någon av datorerna

help me plz!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Ditt inbygd nätverkskort heter Realtek RTL8201BL PHY enligt ASUS. Du kan hämta drivrutinerna som även innehåller en diagnostikprogram från följande adress

http://www.asus.com/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=15&l3_id=14&m_id=2&f_name=lan_sp116.zip

 

Det är en .zip fil En av filerna som följer med hetter diag.exe det är detta som kan vara intressant. Det följer också med en fil som heter diag.txt med en del info

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört diagnostikprogramet men det bara blinkar till och sen försvinner det och i diag.txt står det bara lite om vad programmet ska testa

 

jag behöver fler tips tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör programmet från ett kommandofönster.

Alltså gå Start -> Run -> skriv cmd.

Bläddra sen till det stället där du la drivrutine, typ c:\drivers\net...

Skriv sen diag.exe

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört programet men det står bara

"Card 1 initial Fail!

Initial Fail!"

 

vad är problemet lite andra tips hade kunnat vara bra också tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugn :)

 

Kör det vanliga felsökningsköret

Prova pinga,kolla kablar

prova att hårdsätta speed och duplex på dina nätverkskort,

 

Hoppas det hjälper.

 

/Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det fungerar fortfarande inte men jag tycker det är lite konstigt att diagnostik programmmet inte går igång

Jag har även märk att när man pingar från den nya datorn till den gamla datorn så tar det bara 1 ms att få svar medans om man skickar från den gamla till den nya så tar det 10ms

 

om det kan vara till någon nytta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...