Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låta Gator hållas?


€inri

Rekommendera Poster

Hej

För en vecka sen fick jag plötsligt se en häftig nedladdning via mitt ADSL-modem. Jag hade inte gjort det bittersta för att initiera något sådant. Strax blinkade det till nertill på skärmen (i sydost)med en displaytext: "Installation pågår".

Efter mina tidigare upplevelser med virus och slikt så blev jag förstås vansinnigt upprörd och kom inte på något annan reaktion än den följande:

Tryckte på "Start"

Klickade på sen på "stäng av"

Detta lyckades på så sätt att datorn föreföll avstängd och stendöd (inte längre övertagbar utifrån).

Med hjälp av mitt AV-program lyckades jag en stund senare avlägsna en "mask" och min dator känns just nu frisk och sund!

Min fråga är: borde jag låtit det där programmet installeras för att se vad det rörde sig om?

Var det rätt att stänga av strömmen eller var det en dum panikåtgärd?

Läste i DN i dag att det förekommer att någon i familjen kan låta sådant här passera, "låt dem bara hålla på-devisen"; sen blir det någon i familjen som får slita ihop slantarna till telefonräkningen).

Var snälla och ge mig (o.andra) seriösa tips om hur man bör reagera när oönskade installationsattacker upptäcks/pågår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om Gator redan var installerat och kanske hämtade hem nån sorts "uppdatering" till sig själv.. Ad-aware kan med fördel användas för att ta bort Gator och liknande spyware-program. Vilket "av-program" använde du? Dessa program är formellt inte virus, även om man kanske skulle vilja klassa dem som sådana.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om Gator redan var installerat

 

nä, jag tror inte det finns längre på min dator. Det fanns för ½ år sedan.

 

Ad-aware kan med fördel användas

 

det programmet har jag köpt (26,4 euro) och f.n. finns 6.0 vers installerat hos mig. jag körde det senast i går.

 

Vilket "av-program" använde du?

 

jag kör med AV-P från Tettnang i sydtyskland.

på en slavdator har jag NAV 2003 men jag har aldrig tyckt om Norton (!) och uppdateringarna av AV-P går mer galant och rakt än Nortons (Norton Live-Update funkar ej längre)

 

Min fråga var hur man ska agera vid intrång. Man är sällan förberedd på sådana händelser (men det borde man kanske förbättra)

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ur Internet-förbindelsen, sladden, borde väl vara det som säkrast förhindrar fortsatt intrång/nedladdning/installation från Internet. Alternativt stänga av modem e.dyl.

Beroende på hur det oönskade programmet uppför sig, så är det ju inte säkert att det går att stänga av datorn på normalt sätt. Dessutom måste man ju starta den igen någon gång.

När du har avbrutit Internet-förbindelsen kan du mer behärskat överväga vad som bör göras.

Om du startar om datorn innan du är säker på att du blivit av med vad som nu orsakat intrånget/nedladdningen/installationen så bör du också se till att Internet-förbindelsen är bruten.

Kör t.ex. MsConfig.exe (fliken Autostart) för att avaktivera oönskade program inför nästa omstart.

/Fusklappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...